Saddayah - Apopheny Of Life

Saddayah - Apopheny Of Life

Label : Loud Rage Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Apopheny Of Life is de debuut plaat van de Roemeense death metal band Saddayah. De band werd vijf jaar geleden opgericht door gitarist Gabriel Marincu en drummer Theo Ionescu en tot op heden bracht de band nog niet eerder iets uit. Wel speelde Saddayah veel shows in eigen land en bereikten ze de finale van de Wacken Metal Battle Rumania in 2017, maar werd uiteindelijk niet naar het Noord-Duitse festival gestuurd om het land aldaar te gaan vertegenwoordigen.

De acht tracks op Apopheny of Life werden vorig jaar opgenomen in de I.V. Metal Foundry Studio en het leverde Saddayah uiteindelijk een platencontract op bij het Roemeense Loud Rage Music. Saddayah speelt death metal met een zwartgeblakerd randje en heeft zich daarbij onder andere laten beinvloeden door Behemoth. Veel midtempo riffs, slepende passages en melodieus gitaarwerk met licht technische en progressieve invloeden en een duistere atmosfeer sieren het eerste werk van deze vijf Roemenen. De 32 minuten muziek op Apopheny of Life luisteren aangenaam weg, maar echt knallen doen de composities niet. Daarvoor wordt te vaak het gas teruggenomen en kabbelt de muziek gestaag voort, zonder een blijvende indruk achter te laten. Wanneer Saddayah wat meer peper in hun reet zouden stoppen denk ik dat ze zouden kunnen uitgroeien tot een goede death metal band. Het artwork van Apopheny of Life werd verzorgd door niemand minder dan Costin Chioreanu (At the Gates, Arch Enemy, Darkthrone), maar dit wordt ontsierd door één van de lelijkste bandlogos die ik ooit heb mogen aanschouwen.