Forever Still - Breathe In Colours

Forever Still - Breathe In Colours

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : In 2016 werd ik bijzonder aangenaam verrast door de debuutplaat Tied Down van het Deense gezelschap Forever Still, wat voor mij 1 van de beste albums van dat jaar bleek te zijn. Een kleine drie jaar later is het dan tijd voor de opvolger Breathe In Colours en, hoewel de verrassing er nu natuurlijk enigszins af is, ook dat is een erg sterke plaat geworden. Het schrijversduo Mikkel Haastrup en Maja Shining hebben wederom een tiental uitstekende nummers neergepend, die de mensen die kicken op kwalitatief hoogstaande metal zeker zullen aanspreken. Het materiaal is over het algemeen net iets gevarieerder en men heeft iets meer de grenzen van het genre verkend, waardoor Breathe In Colours van begin tot eind een uitermate boeiende plaat is geworden.

De absolute ster van het album is natuurlijk zangeres Maja Shining die zowel in de meer ingetogen passages als ook in de echte heavy stukken laat horen haar mannetje te staan. Opener Rewind opent de plaat uitstekend maar het navolgende, heavy Fight is mijns inziens nog iets beter, mede door de erg agressieve vocalen van Maja. Titelnummer Breathe In Colours is een song met veel variatie, terwijl het rustige Is It Gone? aantoont dat een band als Evanescence van grote invloed is geweest op Forever Still. Verder hoogtepunten van het album zijn Survive (het hardste nummer van de plaat) en Say Your Goodbye, maar eigenlijk is er geen enkele zwak nummer te bespeuren op Breathe In Colours. Als ik dan toch een klein minpuntje moet noemen, zou dat het feit zijn dat de plaat slechts tien nummers bevat en dat hadden er wat mij betreft wel wat meer mogen zijn, zeker gezien het feit dat Breathe In Colours hierdoor slechts een speelduur van rond de vijfendertig minuten heeft. Maar ja, kwaliteit gaat voor mij nog altijd boven kwantiteit en dat is er genoeg te vinden op dit tweede album van Forever Still. Met Breathe In Colours bevestigt men de door Tied Down neergezette status van talentvolle nieuwkomer en ik ben dat ook zeer benieuwd of ze hiermee de zeer verdiende volgende stap in hun loopbaan kunnen zetten. Zoals gezegd zal het aan de kwaliteit van dit tweede album zeker niet liggen!