Fenrir - Legends Of The Grail

Fenrir - Legends Of The Grail

Label : Dooweet | Archiveer onder pagan / folk metal

Wim S. : Als een band zich Fenrir noemt en je ziet het artwork van hun album Legends Of The Grail dan weet je genoeg: dit moet wel folk metal zijn. Als je vervolgens in het bijbehorende boekje bladert en je ziet de klederdracht waar deze band zich mee presenteert, weet je het helemaal zeker. Fenrir is een female fronted folk metal band uit Frankrijk die met Legends Of The Grail haar tweede album uitbrengt, als opvolger van het debuut Echoes Of The Wolf.

Legends Of The Grail is een soort van conceptalbum wat het verhaal vertelt van King Arthur en zijn ridders van de Ronde Tafel. In twaalf zelf geschreven songs komen bekende zaken als Kamelot, Pendragon en Perceval (weer) voorbij. Een overbekend thema, niet alleen binnen het folk metal genre. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Fenrir is geen hele goede band. In vrijwel alle relevante aspecten van het genre schiet de band net wat te kort. Om te beginnen: zangeres Elsa Thouvenot is niet goed genoeg om de songs met haar stem te kunnen dragen. Ze mist het vocale talent wat vele andere dames in dit genre wel bezitten. Luister even naar The Fisher King en je weet precies wat ik bedoel. Het duurde bovendien anderhalf nummer voordat ik door had dat ze in het Engels zong. En later werd dat weer verwarrend omdat er ook twee songs op staan met Franse teksten. De riffs van Sylvere Jandel overtuigen niet en de drums van Kevin Keiser liggen helaas slecht in de mix, want hij tilt sommige songs met zijn fijne dubbele basspartijen nog net naar een acceptabel niveau. Zoals het hoort binnen dit genre maakt de band veelvuldig gebruik van niet alledaagse instrumenten binnen metal zoals de Ierse bouzouki, een hoorn en een fluit, maar dat hele instrumentarium kan niet voorkomen dat ik Legends Of The Grail slechts een middelmatig album vind. Deze band kan vooralsnog geen troeven uitspelen om binnen folk metal een stevige voet tussen de deur te krijgen.