Dead Head - The Feast Begins At Dawn

Dead Head - The Feast Begins At Dawn

Label : Hammerheart Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: Re-release

Nima : Met een loopbaan van dertig jaar is Dead Head ondertussen 1 van de oudste en nog actieve bands in de Nederlandse, extreme metal-underground. Het debuut, The Feast Begins At Dawn (1991), is mijn inziens een klassieker op gebied van thrash/death metal. Net zoals vele nu-klassiekers had de plaat echter te kampen met een slechte, iele productie. Desondanks had deze de nodige impact om de gewillige headbangers te kunnen overtuigen.

Gelukkig hebben zowel de band als de technologie niet stilgestaan en kwam het herrezen Hammerheart Records onlangs met een opnieuw gemasterde versie van het debuut. Wat mij persoonlijk deugd doet aan deze re-release is dat men de boel niet heeft verziekt met een moderne productie en is de oorspronkelijke, nu-ouderwetse, charme en authentiek karakter van de plaat volledig intact gebleven. Wel klinkt de boel voller en veel meer in-your-face dan voorheen, en dat is precies (en het enige) wat de plaat nodig had. Dank deze upgrade heeft de plaat nu eindelijk de productie en de juiste impact die een album in dit genre verdient en behoort te hebben. Ook komen de muzikale kwaliteiten van de band, die zelfs in 1991 al veel meer te bieden had dan de meeste genre en tijdperkgenoten, veel meer naar voren. Songs zoals (mijn persoonlijke favorieten) Rites Of Kandar, Pesticide en From Belial blijven mijn inziens een aantal van de beste thrashers afkomstig van de Nederlandse bodem en het album is anno 2019 nog altijd relevant.

Ben je nog niet bekend met dit album en ben je fan van traditionele, technische thrash/death metal a la Devastation, Sadus, oude Kreator en Sodom, en ons eigen Thanatos en Inquisitor en consoorten, dan heb je nu de kans om je verzameling te verrijken met deze brok ouderwetse geweld en agressie. Ook de fans die nog in het bezit zijn van de originele versie doen zichzelf een plezier wanneer ze de nieuwe versie in huis halen. De speciale slipcase editie bevat overigens een bonus-CD met geremasterd demomateriaal, die de (her)aanschaf een tikkie extra waard maakt.

Meer informatie