Booze Control - Forgotten Lands

Booze Control - Forgotten Lands

Label : Gates Of Hell Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Mijn eerste kennismaking met het Duitse Booze Control was middels hun tweede langspeler, met de allesomvattende titel Heavy Metal (2014). Hetgeen het kwartet ten gehore bracht mocht dan wel geen seconde origineel of vernieuwend zijn, maar de heren wisten duidelijk wat ze wilden en, nog belangrijker, kwamen met goede songwriting en een prima performance. Persoonlijk was ik dan ook aardig onder de indruk van de ouderwetse NWOBHM en eveneens diep in de jaren tachtig-gewortelde Teutoonse heavy metal van deze band. Op hun tweede langspeler, The Lizard Rider (2016) trok men die lijn verder, maar liet tegelijkertijd in elk opzicht vooruitgang zien.

Op de vierde langspeler, Forgotten Lands, bewijzen de heren nogmaals vastberaden te zijn over hun muzikale richting en zijn wederom nauwelijks afgeweken van hetgeen ze op hun voorgaande albums lieten horen. Echter hebben ze opnieuw alles naar een hoger en professioneler niveau getild. Luister alleen al naar de krachtige opener en tevens het titelnummer die de poorten naar een ware heavy metal Walhalla opent wat Forgotten Lands heet. De band heeft je meteen in haar greep en de ouderwets pakkende riffs brengen je gelijk in de juiste, goede stemming. De stampende opvolger, en tevens eerste single, Attack Of The Axeman, zet de strijd door en laat je geen ander keus dan de vuist in de lucht te gooien en de nekspieren aan het werk te zetten. Op de daaropvolgende songs houdt men gelukkig die stemming vast en komt met de een goede song na de ander, en weet mijn met o.a. Of The Deep, Slaying Manis en Doom Of Sargoth een extra portie kippenvel te bezorgen. Begrijp me echter niet verkeerd, want de rest van de tracks zijn geenszins zwak en absoluut overtuigend. Afsluiter Cydonian Sands is zelfs 1 van de meest veelzijdige, epische en, voor Booze Control-begrippen, progressieve tracks van de heren tot nu toe.

Wat mij opvalt is dat het geheel over het algemeen een epischere lading over zich heeft dan voorheen. Wat daarnaast opvalt is hoe de heren zich in de positieve zin ontwikkeld hebben. Met name de vocale prestaties van gitarist/vocalist David Kuri is het sterkste wat we tot nu toe van de man hebben gehoord. Maar ook in de songwriting laat men een bijzonder volwassen kant van zich horen, wat hun concurrentieposities in deze overvolle markt alleen maar versterkt. Tot slot heeft men op visueel en geluidstechnisch gebied het niveau hoog gehouden en alles bij elkaar valt hier eigenlijk niks te klagen. Nee, ook niet over het gebrek aan originaliteit en vernieuwing. Fans van de voorgaande albums, en fans van traditionele heavy metal en bands zoals Steelwing, Cauldron, Ambush, Skull Fist, Gothic Knights en uiteraard Iron Maiden en consoorten, zullen ook met Forgotten Lands goed uit de voeten kunnen. Een prima album in haar soort.