Lovell's Blade - The Nightmare Begins

Lovell's Blade - The Nightmare Begins

Label : Stone Cold Records | Archiveer onder hardrock / aor

Henk : De afgelopen jaren zijn er in Nederland en bij onze Belgische zuiderburen toch de nodige goede hardrock en heavy metalbands opgestaan. Vandenbergs Moonkings is daar misschien het beste voorbeeld van maar Adje kan natuurlijk voor een groot deel op zijn naamsbekendheid varen. Nadat Picture besloot om in de originele bezetting verder te gaan en er dus geen plaats meer was voor Pete Lovell, Andre Wullems en Mike Ferguson werd Lovells Blade geboren. Drummer Noel Van Eersel en bassist Patrick Velis maakte het vijftal compleet en in die samenstelling werd het debuut Stone Cold Steel opgenomen. Een prima album vol met classic power rock met hier en daar een metalen randje. Nu is de opvolger The Nightmare Begins daar en daarmee zet de band ten opzichte van dat al niet misselijke debuut nog een paar stappen vooruit.

Waar dat in zit is in het betere en met name hardere geluid van de plaat, plus het feit dat de mannen nog beter op elkaar ingespeeld zijn na de vele optredens die men heeft gedaan en de net wat betere songs die op dit album staan. De openingstrack Make My Mark zet wat dat betreft gelijk de toon voor wat we kunnen verwachten. Een felle track waarin blijkt dat er veel aandacht aan besteed is aan het transparante geluid van dit album. Tweede single van het album Gonna Get Rough volgt in eenzelfde hoog tempo en bevat een refrein wat de eerste week niet meer uit je kop te branden is. In de titeltrack wordt duidelijk dat op dit album traditionele heavy metal een belangrijke inspiratiebron moet zijn geweest. De song drijft op een dreigende riff en het fenomenale drumwerk van Noel Van Eersel. Een fraaie melodieuze twin gitaar solo maakt dit nummer helemaal af.

Hetzelfde metalen geluid hoor je terug in songs als Nothing But The Truth en het snelle agressieve Against The Grain terwijl in SlippinAway[/I] en eerste single Take The Long Way Home een meer classic rocksound door klinkt. De afwisseling in het materiaal en het excellente muzikale vakmanschap zorgt ervoor dat The Nightmare Begins een prima album is waarvan alleen het afsluitende Promise Me Pain me wat tegen valt. Een donkere song die wat geforceerd heavy klinkt. Maar dat zal een kwestie van smaak van ondergetekende zijn. Fans van classic hardrock met de nodige metal invloeden kunnen dit album wat mij betreft blind aanschaffen.