VLTIMAS - Something Wicked Marches In

VLTIMAS - Something Wicked Marches In

Label : Season Of Mist | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Voormalig Morbid Angel frontman David Vincent vertelde in de aanloop naar de release van Something Wicked Marches In in januari al dat hij niet kon wachten om het materiaal van de debuut plaat van VLTIMAS live te kunnen presenteren. De supergroep rondom gitarist Rune Blasphemer Eriksen (Aura Noir, ex-Nader Sadek, ex-Mayhem), drummer Flo Mounier (Cryptopsy, Tribe of Pazuzu, ex-Nader Sadek) en eerder genoemde bassist / zanger David Vincent kwam in mei vorig jaar al samen in de Orgone Studios in Engeland, om samen met producer Jaime Gomez Arellano (Paradise Lost, Solstafir, Ghost, Primordial) Something Wicked Marches In op te nemen en de heren (en de fans) hebben dus bijna een jaar moeten wachten tot die plaat eindelijk eens uit kwam.

Een plaat die absoluut tot de allerbeste releases op het gebied van extreme metal van 2019 zal gaan behoren, en als je zo zelfverzekerd als David Vincent bent en weet dat je nieuwe kindje hoge ogen zal gaan scoren, dan moet je echt veel geduld hebben. Zeker gezien de zeer positieve reacties op de eerste twee nummers van het album die al vrijgegeven waren om de fans warm te laten lopen voor VLTMAS. Maar nu, de tijd is zo ver gekomen dat Something Wicked Marches In officieel in zijn geheel op de mensheid losgelaten zal gaan worden en de verwachtingen rondom dit powertrio zijn dan ook hooggespannen. En niet ten onrechte.

Something Wicked Marches In opent sterk met het gelijknamige duistere titelstuk, waarin David Vincent direct de hoofdrol op zich neemt met zijn monsterlijk lage stemgeluid en demonische articulatie. Als een volleerd taalkunstenaar brult hij zijn misantropische wereldbeschouwingen over de onheilspellende tonen van een nummer als Total Destroy!. Blasphemer kennen we natuurlijk allemaal nog van zijn voortreffelijke werk op Mayhems Grand Declaration of War en Chimera, en die invloeden zijn op Something Wicked Marches In alom aanwezig. Zo zorgen de malicieuze gitaarriffs van Blasphemer voor een uitermate apocalyptische sfeer op Last Ones Alive Win Nothing, dat heerlijk slepend en duister voor de dag komt. VLTIMAS heeft met Flo Mounier ook een van de snelste metal drummers in de gelederen en met zijn vurige blastbeat salvos zweept hij de boel vakkundig op. Maar ook op midtempo tracks als Monolith of het titelnummer zorgt hij voor een stevige groove.

Muzikaal balanceert VLTIMAS ergens tussen death en black metal en zijn er de nodige parallellen met Morbid Angel en Mayhem te trekken. Something Wicked Marches In kenmerkt zich verder door herkenbare riffs, doordachte arrangementen, pakkende grooves, snelle blastbeats en een hele sterke zangperformance van David Vincent, die met dit album zonder meer zijn muzikale revanche neemt op zijn ex-collega Trey Azagthoth van Morbid Angel. De keuze voor producer Jaime Gomez Arellano heeft ook zeer goed uitgepakt, want de in Engeland woonachtige Colombiaan heeft het album voorzien van een hele krachtige productie. Met Something Wicked Marches In overtreft VLTIMAS wat mij betreft alle verwachtingen die je kunt stellen aan een samenwerkingsverband tussen Morbid Angel, Mayhem en Cryptopsy leden en het is dan ook te hopen dat het hier niet bij blijft!