Urza - The Omnipresence Of Loss

Urza - The Omnipresence Of Loss

Label : Solitude Productions | Archiveer onder doom metal

Pim B. : Liefhebbers van extremere doom metal hebben de naam Urza natuurlijk allang een keer langs zien komen. Want voor de band uberhaupt een opname heeft uitgebracht zijn ze al te zien geweest op Dutch Doom Days, het Haunting The Castle Fest en Berlin Swamp Fest. Dat komt vooral door gitarist Olli en bassist Marc die regelmatig gesignaleerd worden op doom metal festivals op verschillende Europese locaties. Zo zie je maar weer dat netwerken zijn vruchten afwerpt.

Nu is het debuut van de Duitsers verschenen via het Russische Solitude Productions. Als dit toonaangevende label betrokken is, weet je eigenlijk wel dat het goed zit. Wat de band uit Berlijn laat horen op The Omnipresence Of Loss is ook gewoon prima te noemen. Het album bestaat uit vijf lange songs die je wat mij betreft kunt plaatsen tussen funeral doom en doom/death. Door het lage tempo is de link met funeral doom snel gelegd en door de hier en daar opduikende getormenteerde zang zijn snel lijntjes gelegd met andere bands uit het genre zoals Worship. Binnen de composities hoor je echter ook veel aspecten die je eerder terug kan vinden bij doom/death metal acts. Regelmatig schieten namen van bands als Mourning Beloveth, Mournful Congregation en zelfs het oude Katatonia door mijn hoofd. Het pakt allemaal goed uit voor Urza, maar ik moet ook bekennen dat ze het wiel niet opnieuw uitvinden. Het is gewoon duidelijk dat we hier met een band te maken hebben met een voorkeur voor deze stijl en gepassioneerd hun muzikale visie weten uit te dragen. Het vijftal debuteert met een prima album dat zijn weg naar de liefhebber ongetwijfeld zal vinden.