The Black Court - Red The Phantom Delusive

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : The Black Court is een Duitse band uit Hannover die zich heeft toegelegd op melodieuze death metal. Op het album Red The Phantom Delusive staan acht nummers die ruim de tijd nemen om hun punt duidelijk te maken. De helft klokt boven de zes minuten en de band gebruikt alle middelen om hun verhaal duidelijk neer te zetten. De band heeft de tijd genomen om deze songs in elkaar te knutselen, er worden zelfs (delen van) songs uit 2013 gebruikt om dit eerste volledige album vol te pennen. De tijd die ze zichzelf hebben gegund betaalt zich ook uit. De songs komen na een eerste beluistering van het gehele direct over als afgeronde verhalen met een uitgebreide instrumentale inkleuring. Het gitaarwerk is bijvoorbeeld zeer creatief en duidelijk aanwezig op de voorgrond, terwijl de gevarieerde zang van Oskar ook de aandacht trekt en vasthoudt. Dit met de hulp van Britta Gortz, u wellicht bekend van de bands Cripper of Critical Mess. Naast het feit dat de song writing skills van de band erg goed zijn, hebben de songs ook elk wel een dingetje dat nog eens extra de aandacht trekt. In The Deceptive Hold is dat bijvoorbeeld een stukje percussie dat ongelooflijk lekker klinkt. Het is iets heel kleins, maar tegenwoordig zitten de verschillen vaak in de details en The Black Court is zich daar terdege van bewust. De productie had misschien wat voller of scherper gekund (een basgitaar is ook wel eens leuk om te horen), maar voor de beleving van dit album maakt het verder geen verschil. Door de creatieve instrumentale uitwerking klinkt het album soms zelfs als progressieve metal, dus als je voorliefde bij death metal met een licht progressieve inslag ligt, dan is een schande als je The Black Court geen kans geeft.