Teverts / El Rojo - Southern Crossroads

Teverts / El Rojo - Southern Crossroads

Label : Karma Conspiracy Records | Archiveer onder stoner

Release type: Split cd

Bart M. : De zuid Italiaanse bands Teverts en El Rojo brengen ons een split album waarvoor zij beide 1 nummer hebben opgenomen. Elk opus heeft de versterkers er flink van langs gegeven, maar ondanks dat is het aan te raden deze schijf op hoog volume te beluisteren. Je zult hier geen spijt van krijgen. Dit is een ode aan de woestijn, die op verschillende manieren invloed heeft gehad op stoner rock.

Teverts bijt de spits af met Road To Awakeness en stort ons zonder genade het onwetende, psychedelische in. Dit nummer is te visualiseren als een dunne, horizontale, rode streep in de verte, een streep die steeds breder wordt als vage horizonnen dichterbij komen totdat je door een tunnel van felle kleuren vliegt waarin vreemde vormen zich blijven hervormen en de abstractie bijna tastbaar is. Het nummer is ontspannen maar wisselt regelmatig af met hardere passages en kent langgestrekte, heldere gitaarstrofes. Het sluit af met een afstandelijk geluid dat juist weg lijkt te duwen.

El Rojo sluit hier naadloos op aan met The Longest Ride, dat veel meer doomachtig klinkt, net voordat het rustiger vaarwater breikt en blijft hangen in een heerlijke riff die steeds sterker naar voren wordt gebracht door scherpe drumslagen en meeslepende gitaren. De vocalen klinken rauw en stoer en uiteindelijk explodeert het geheel in een compleet losgeslagen gitaarsolo die van de stijle rotswanden in de Coloradowoestijn lijken te weerkaatsen met een warmte die juist aan weet te trekken.

De nummers zijn indrukwekkend en groovy en slagen er bijzonder goed in om de drukkende, allesverzengde hitte van het genre te vertalen naar geluidsgolven.