Magic Circle - Departed Souls

Magic Circle - Departed Souls

Label : 20 Buck Spin | Archiveer onder doom metal

Pim B. : Met het album Journey Blind maakte Magic Circle indruk. Op basis van mijn recensie over dat tweede album wil ik wil mezelf quoten:

In de underground werd het debuut album als prima ontvangen en ik denk dat ook dit nieuwe album enorm gewaardeerd gaat worden. Zeker als je van authentieke heavy metal met een flinke dosis doom houdt. Muzikaal is dit wel te vergelijken met acts als Black Sabbath, Pagan Altar, Hour of 13, Trouble of Witchfinder General. Dus degelijk klinkende klassieke doomy heavy metal. Muziek van de oude stempel. Muziek die tijdloos is.

Ik neem deze quote op omdat het ook van toepassing is op dit nieuwe album van de band uit Boston. Ook Departed Souls staat vol authentieke heavy metal met een dikke knipoog naar klassieke doom metal. Het is dat we een stijlomschrijving moeten koppelen aan onze recensies maar ik had dit ook prima onder heavy metal kunnen scharen. De genoemde bands waarmee je Magic Circle kunt vergelijken werden vroeger ook gewoon heavy metal genoemd. Wat mij verder opvalt aan Departed Souls is dat de composities misschien wel iets meer zijn beinvloed door andere bands uit de jaren 70. Je hoort Rainbow, UFO en zelfs wat progrock-achtige elementen. Door naar het verleden te kijken en vooral te luisteren, boekt de band vooruitgang. Magic Circle klinkt authentiek, maar niet gedateerd. Dat is echt een belangrijk element. De variatie op het album komt vooral tot uiting op het nummer A Day Will Dawn Without Nightmares. In dit ballad-achtige nummer hoor je de 70s prog invloeden. Tegelijkertijd had het ook zomaar op een glam album in de jaren 80 of een grunge album in de jaren 90 kunnen staan. En dat onderstreept het voor mij belangrijkste aspect: dit is tijdloze muziek!