Crea - Dwarves & Penguins

Crea - Dwarves & Penguins

Label : Studion Connect | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Crea is een Zweedse band die al sinds 1989 bezig is met muziek maken, en viert dit jaar dus het dertigjarige bestaan! Dat wordt op passelijke wijze gedaan met de release van het nieuwe album Dwarves & Penguins, welke deze maand het daglicht zal zien. In de muziek is dan ook wel te horen dat de band al langere tijd bezig is met muziek componeren, de liedjes zijn over het algemeen sterk en solide. Ook instrumentaal valt er weinig aan op te merken, vooral de gitaren weten indruk te maken, met Nicke Bjerke op zijn basgitaar en Peter Gren op de zes snaren. Gren is overigens ook de zanger van de band maar dat had van mij dan weer niet gehoeven. Hij is niet echt slecht maar zijn vocalen zijn allerminst sterk en missen dynamiek, af en toe zijn ze zelfs wat onaangenaam om naar te luisteren. Wat mij betreft is dit dan ook een van de grootste puntjes van kritiek op dit album.

Verder is het nog interessant om te vermelden dat de band zelf beweert dat ze geen interesse hebben om op andere bands te lijken, en ze dus een uniek geluid zouden hebben. Mijn persoonlijke ervaring is echter wel anders, ik hoor namelijk ontzettend veel invloeden van diverse andere bands zoals Marillion, Pink Floyd, Simple Minds en U2. Het is wel zo dat deze elementen door het hele album verspreid zitten en dat ze dus wel een beetje een eigen geluid hebben, toch vind ik vooral dat de hoorbare invloed van Marillion over de gehele plaat wel aanwezig blijft. Dat is jammer want de band heeft zeker de potentie om uit te groeien tot een uitmuntende act, de muziek die de band maakt is zonder twijfel bovengemiddeld. Wellicht dat met een andere zanger, die wat meer bereik heeft en creatieve zanglijnen kan bedenken, de muziek nog net iets meer eigen kan worden. Ik denk overigens wel dat de fans van de symfonische prog rock de muziek van Crea erg interessant zullen vinden, dus bij deze mijn aanbeveling om Dwarves & Penguins eens een luisterbeurt te geven. Persoonlijk vind ik het nog net niet bijzonder genoeg om er echt voor warm te lopen, maar ik laat me in de toekomst graag verassen.