Loneshore - From Presence To Silence

Loneshore - From Presence To Silence

Label : BadMoodMan Music | Archiveer onder doom metal

Ramon : Op het gevaar af dat ik iets over het hoofd zie, meld ik dat ik niet bijzonder veel informatie over Loneshore kan vinden. Terwijl de naam klinkt alsof ze al een tijd meegaan, is dit in feite het debuut van de band uit Rio de Janeiro. Verder kan ik nog melden dat ze in 2014 begonnen zijn, dat dit album al van september is en dat zanger Luiz ook in Piah Mater zit. Dat betekent dan dus dat we ze objectief op de enige belangrijke factor kunnen beoordelen, de muziek zelf.

En die muziek is de moeite waard. De sfeervolle doom death van de band lijkt in concept goed uitgewerkt en vertaald naar de artwork. Bij wijze van hoge uitzondering ben ik ook redelijk te spreken over de cleane zang. Niet dat ik niet van clean vocals hou, maar het dwangmatige karakter ervan, bij grunters die willen laten zien dat ze meer kunnen stoort me meestal. Maar dat gaat hier eigenlijk best goed. De band is tamelijk progressief, maar helaas wel op dezelfde manier als anderen progressief zijn. Hier en daar is het daarom een tikkeltje voorspelbaar, maar door de uitvoering ben je snel geneigd je daar overheen te zetten. Dat terzijde, het duistere karakter van de band is bijzonder aantrekkelijk end at onderscheid ze in hoge mate van veel bands uit dezelfde hoek. Laat ook niet onvermeld dat de productie mij enorm meevalt. Alles bij elkaar, behoudens een paar kleine kanttekeningen, kan ik niet anders dan zeggen dat het een bijzonder enerverende plaat is geworden en vooral voor mensen die van mening zijn dat Opeth te ver van zichzelf af is gedwaald een 100% aanrader.