Frozen Crown - Crowned In Frost

Frozen Crown - Crowned In Frost

Label : Scarlet Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Een jaar geleden besprak ik het debuut van Frozen Crown, `The Fallen King`, een eersteklas stuk werk volgens typisch Italiaans recept. Nu is er alweer een tweede album van ons getalenteerde vijftal. Het nieuwe schijfje draagt de titel `Crowned In Frost` en is het meest logische vervolg op `The Fallen King` dat we hebben kunnen verwachten. Het zal voor degenen die het debuut kennen geen verrassing zijn dat dit feitje louter goed nieuws is?

Geen ambient intro`s met groteske ouvertures, maar gewoon een lekker metal-intro is hetgeen wat ons leidt naar de opener en eerste single van het album, `Neverending`. Een ijzersterke gitaarriff is de opmaat naar een razendsnel speed metal anthem. De warme stem van Giade en het onnavolgbare gitaarspel van Federico Mondeli staan centraal in deze overtuigende single. `In The Dark` is wat symfonischer en laat de referentie met Ancient Bards opgaan, hoewel Frozen Crown duidelijker meer gitaargericht te werk gaat. Het eerste meezingrefrein vinden we op `Battles In The Night`, een telg die muzikaal wat meer gestript is en daardoor lekker ouderwets aandoet, Edguy met vrouwelijke vocalen? Ik laat de slechte woordgrap aan jullie.

Waar `The Fallen King` het epos `The Shieldmaiden` kende, staat op dit album met bijna acht minuten het in alle opzichten imposante `Winterfall`. Godverdomme wat een nummer! De grunts van gitarist, toetsenist en songwriter Federico en ook de blastbeats zijn de perfecte toevoegingen om een adembenemende Wintersun draai te geven aan de epische power metal van Frozen Crown, terwijl de band toch ook echt het eigen karakter weet te behouden. Het opent heroisch en grotesk met zangkoortjes en fantastische keyboards, niet verrassend met de toetsenist als primaire schrijver. In het midden van het nummer even rust met een piano interlude, om vervolgens op een dynamische manier tot een afsluiting in een soort wanhoopschreeuw te komen.

`Unspoken` komt na al dit geweld wat bleekjes over, maar los beschouwd is dit ook weer een mooi stukkie power metal. `Lost In Time` heeft een wat toegankelijker karakter zoals `Across The Sea` van het debuut. Na een opvallend lange adempauze met de titel `The Wold And The Maiden`, wat kort samengevat kan worden als een hoop toetsen tussen wat jankende wolven, komen de afsluiters van het album aan bod met het harde en snelle `Forever`, nog een interlude met `Enthroned` en de chaotische titelsong als uiteindelijke hekkensluiter. Wind Rose is een naam die hier bij me opkomt, evenals Elvenking.

Even was ik bang dat het hoge tempo van nieuwe muziek maken ten koste zou gaan van de kwaliteit, maar daar is absoluut geen sprake van. `Crowned In Frost` kan zich prima meten met het ook al zo fantastische debuut, en de band laat daarbij horen ook als eenheid gegroeid te zijn. Binnenkort gaat Frozen Crown op tour als support voor landgenoten Elvenking. Het zou me niet verbazen als ze die bosnimfen finaal van het podium gaan blazen, dus zorg ervoor dat je de eerste optredens van Frozen Crown in en in de buurt van onze lage landen niet aan je voorbij laat gaan. `Crowned In Frost`, met als vlaggenschip het ongelofelijke `Winterfall`, is een van de beste platen in het genre die je dit jaar gaat horen!