Contrarian - Their Worm Never Dies

Contrarian - Their Worm Never Dies

Label : Willowtip | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Contrarian heeft zichzelf nogal een doel gesteld, namelijk om een new school type oldschool death metal neer te zetten. Het initiatief van de band ligt weliswaar bij gitarist Jim Tasikas (Delirium Endeavor), maar de drums en zang zijn in handen van George Kollias, die naast zijn wereldfaam die hij verwierf bij Nile, ook al een solo album als multi-instrumentalist opnam. Bassist Ed Paulsen en gitarist Brian Mason maken het kwartet compleet. Live wordt Kollias overigens sinds kort vervangen door drummer Patrice Hamelinen zanger Cody McConnell

Ik moet heel eerlijk bekennen dat de band tot op heden onder mijn radar vloog, maar toch is dit alweer derde album. Fans van Cynic, Pestilence, misschien sommige fans van Death, zullen hier uitstekend mee uit de voeten kunnen. De mensen die eind jaren 90 de demo scene volgden herinneren zich wellicht nog een band met de naam Pre Mortem, ook daar zijn de gelijkenissen mee niet van de lucht, hoewel met veel meer ingetogen zang.

Er is een aantal factoren te wegen. De muzikaliteit zit uiteraard wel goed. Echter, dat muzikaal vakmanschap een goed nummer nog wel eens kan verstoren is geen zeldzaamheid. Dat blijft je bespaard. Weliswaar is er hier en daar een duidelijke manifestatie van kunde, waarbij de bas opvallend ver naar voren is gemixt, maar het blijft allemaal binnen de lijnen en nuttig. De spirit, ook een belangrijke factor, is zeker goed. Door de ietwat gruizige sound en de krakende zang, die het midden houdt tussen Tom Warrior en Abbath, voorkomt de band dat het hier en daar wel erg lichtvoetig wordt. Tot slot het album als geheel, daarvan had ik halverwege meer hoop. Het trucje is snel duidelijk en de band komt niet echt meer los van het beeld dat ze snel neerzetten. En helaas is het dan toch net niet spetterend genoeg om een diepe krater te slaan. Individueel zijn de nummers prima, en de onderlinge cohesie klopt ook gewoon, maar het is onvoldoende om mijn aandacht heel lang vast te houden. Maar zoals altijd kun je beter zelf een oordeel vellen, dit is wel een schijf die je een keer een kans zou moeten gunnen.