Cellar Darling - The Spell

Cellar Darling - The Spell

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder pagan / folk metal

Sjak : De uit Eluveitie ontstane Zwitserse folk metal band Cellar Darling bracht in 2017 met This Is The Sound een erg overtuigend debuut uit, waarop vooral het volwassen song materiaal en het erg aangename stemgeluid van zangeres Anna Murphy in positieve zin opvielen. Toegegeven, je moest behoorlijk open-minded zijn om het complexe materiaal te kunnen waarderen en het kostte redelijk wat luisterbeurten alvorens de nummers echt tot leven kwamen, maar als je bereid was om die investering te doen kreeg je er iets heel moois voor terug. Een kleine twee jaar later komt de band met opvolger The Spell op de proppen en ik kan niets anders dan concluderen dat men in staat is geweest om het kwaliteitsniveau nog een stukje op te schroeven.

Wat is het dan dat The Spell nog beter maakt dan zijn voorganger? Nou, allereerst zijn de nummers (nog) een stuk gevarieerder, complexer en volwassener dan hetgeen er op het debuut gepresenteerd werd. De progrock, folk metal en alternatieve invloeden worden op een bijzonder smaakvolle manier verwerkt tot uitstekende songs die elk van begin tot eind uitermate boeiend klinken. Door deze mix van stijlen is het materiaal wederom niet erg gemakkelijk te doorgronden en zul je dus ook bij The Spell behoorlijk wat luisterbeurten nodig hebben alvorens de schoonheid van het song materiaal zich openbaart. Naast de kwaliteitsinjectie van het geboden song materiaal heeft ook zangeres Anna Murphy zich verder ontwikkeld en bewijst ze zowel de meer ingetogen passages als ook de heavy stukken moeiteloos aan te kunnen.

De nummers op dit nieuwe Cellar Darling album hebben een dusdanig gelaagde structuur dat je als luisteraar continu bij de les moet blijven omdat er zich steeds nieuwe elementen openbaren zodat je in dit geval echt van een groeiplaat kunt spreken. Beste voorbeelden daarvan zijn het werkelijk schitterende Death (voor mij het absolute prijsnummer van de plaat!), het heavy Burn, Drown en het melancholische Freeze, maar eigenlijk is er geen zwak moment op de gehele plaat te bespeuren. Zoals reeds aangegeven moeten de echte metal freaks hier absoluut van af blijven, want daar is deze plaat echt niet geschikt voor. The Spell combineert namelijk een emotioneel concept-verhaal met een sprookjesachtig muzikaal landschap en dat staat garant voor een erg intense en betoverende reis. Voor de ware muziekliefhebber is The Spell dan ook een plaat om te koesteren!