Accursed Spawn - The Virulent Host

Accursed Spawn - The Virulent Host

Label : PRC Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Canada lijkt op dit moment een onuitputtelijke bron van getalenteerde technische death metal bands te zijn. Deze golfbeweging die vijfentwintig jaar geleden ongetwijfeld onbewust in gang werd gezet door onder andere de mannen van Cryptopsy, Neuraxis en Quo Vadis lijkt momenteel zijn tweede hoogtepunt te bereiken en de een na de andere kwalitatief sterke release vind zijn weg dan ook naar mijn mediaspeler. Veel van deze bands komen uit Montreal en door de sterke scene aldaar wordt Montreal ook wel de Metal hoofdstad van Noord-Amerika genoemd. Maar ook buiten deze stad is genoeg death metal talent te vinden.

Accursed Spawn uit de hoofdstad Ottawa bijvoorbeeld. Deze band werd in 2010 opgericht en bracht tot dusverre twee EPs in eigen beheer uit die hier te lande helaas min of meer geruisloos aan ons voorbij gingen. Met hun debuutalbum The Virulent Host dat op 22 maart verschijnt mag daar wat mij betreft definitief verandering in komen. Accursed Spawn speelt overtuigende brute death metal met een hoog technisch gehalte. De band omschrijft hun muziek zelf als Suffocation meets Cryptopsy en dat dekt de lading best aardig. Het vijftal weet in ieder geval een aantal sterke composities neer te zetten die getuigen van muzikaal vakmanschap en die voorzien zijn van maatschappijkritische teksten over bijvoorbeeld de giframp in Bhopal in 1984 waarbij duizenden doden vielen. Bassist Weiyun Lu geeft de songs met zijn fretloze bas een extra licht progressief tintje en zanger Luke Wagasm brult de boel vakkundig en overtuigend bij elkaar. Net als zo vele Canadese bands is ook Accursed Spawn naar The Grid studio gegaan om het album op te nemen met Christian Donaldson (Cryptopsy) die The Virulent Host ook meteen van een knallende productie voorzag. Accursed Spawn levert met hun debuut album The Virulent Host in ieder geval een uitstekend album af waarmee het zich kan meten met de gevestigde orde uit de scene.