Iron Savior - Kill Or Get Killed

Iron Savior - Kill Or Get Killed

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Een van de bands die al jaren in de Duitse metal-eredivisie meedoen is natuurlijk Iron Savior. De band rondom Piet Sielck, zanger, gitarist, producer en oude schoolvriend van Kai Hansen, heeft al heel wat goede albums op de naam staan. Met Kill Or Get Killed is de band toe aan album nummer elf. Na een paar meer experimentele albums na de millenniumwisseling (wat niet erg lekker uitpakte) was het The Landing uit 2011 dat de band weer terug op de kaart zette en sindsdien is de kwaliteit van de typische Duitse metal van de band niet meer ingekakt. Ook dit nieuwe album houdt het hoge niveau vast.

Met strak duaal gitaarwerk wordt de plaat geopend door de titelsong, die gelijk een hoge standaard zet voor de rest van de plaat. Met een ontzettend pakkend refrein en gitaarwerk om de vingers bij af te likken is dit direct al een van de hoogtepunten op het album. Roaring Thunder en Eternal Quest verhogen de dosis cheesiness met wat elementen die ook een band als Gloryhammer gebruikt. From Dust To Rubble doet juist Saxon-achtig aan en niet alleen omdat de eerste tekstregel bijna letterlijk uit een Saxon klassieker komt. Sinner Or Saint is een ander hoogtepunt op deze cd, Duitser dan dit krijg je ze niet vaak! Ook laat Piet zich hier van zijn beste vocale kant horen. Until We Meet Again is het grootse nummer, zowel qua lengte als qua geluid. Gamma Ray meets Avantasia? Hoe je het ook zou omschrijven, in ieder geval klinkt het als een klok!

Kill Or Get Killed is weer een typisch Iron Savior album. Met de krachtige en dynamische vocalen van Piet, uitstekend gitaarwerk, een retestrakke ritmesectie en natuurlijk de benodigde shot sci-fi zijn alle elementen aanwezig, en dus is dit album weer een veilige aanschaf voor alle fans. Ken je de band nog niet, maar heb je wel iets met acts als Gamma Ray, Primal Fear en Rage, dan is dit je experiment voor deze maand!