Sermon - Birth Of The Marvellous

Sermon - Birth Of The Marvellous

Label : Prosthetic Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Een anonieme band, dat is voor mij een nieuwe ervaring. De leden van de band Sermon willen niet in de spotlights staan maar de muziek voor zich laten spreken. Het maakt natuurlijk ook niet uit hoe ze heten want uiteindelijk gaat het er inderdaad om of de muziek goed is of niet. Het enige wat ik weet van de band is dat The Birth Of The Marvellous hun debuut is en dat ze uit Londen komen. Laten we dan maar direct in de muziek duiden, want daar gaat het uiteindelijk om.

Bij het horen van de eerste tonen van The Birth Of The Marvellous ben ik even in de war. Heb ik nou een verkeerde promo gekregen met de nieuwe CD van Katatonia? Dit is natuurlijk niet het geval, maar het is opvallend hoeveel de zang bij vlagen heel erg lijkt op die van Jonas Renkse. Ook muzikaal lijkt het af en toe heel erg op de muziek die Katatonia maakt, maar er zit gelukkig ook wel een eigen draai aan. De band draait dus vooral om ritmische drum partijen met melodieuze gitaar en zangpartijen. De keyboards zijn vooral ondersteunend en zijn verantwoordelijk voor de sfeer op het album. Muzikaal valt er eigenlijk heel weinig aan op of aan te merken, de muzikanten weten duidelijk wat ze doen. Hoewel de kwaliteit over het hele album hoog is mis ik toch nog wel de uitschieters, de enige tracks die dat een beetje hebben zijn Contrition en The Preacher, want daar zitten een aantal erg sterke momenten in. Voor de rest geld eigenlijk dat ze allemaalwel goed klinken, maar geen enkel nummer is echt fantastisch. Daarnaast zou ik persoonlijk iets meer diversiteit in de muziek willen horen, want na een aantal composities begint het allemaal een klein beetje op elkaar te lijken, wat voornamelijk komt door de zang. Met Katatonia heb ik overigens hetzelfde probleem, hoewel ik daar de muziek toch net wat afwisselender vind.

Dat gezegd hebbende kan ik toch wel concluderen dat Sermon een bovengemiddeld album heeft afgeleverd, zeker gezien het feit dat Birth Of The Marvellous hun debuut betreft. Menig debuterende band mag jaloers mag zijn op dit werk. Misschien dat de band met wat meer kilometers op de teller nog wat kan verbeteren in het schrijven van goede nummers, dan gaat het echt interessant worden! Ik zal ze dan ook goed in de gaten houden. Een aanrader voor mensen die houden van atmosferische progressieve rock die vergelijkbaar is met Katatonia!