RPWL - Tales From Outer Space

RPWL - Tales From Outer Space

Label : Gentle Art Of Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Voor de echte Prog liefhebbers zal de naam RPWL wel een belletje doen rinkelen, echter is deze band gek genoeg nooit echt doorgebroken. Ook ik heb mij hier een beetje schuldig aan gemaakt want, hoewel ik het album The RPWL Experience in mijn kast heb staan, en ik de muziek zeker niet slecht vond, heb ik er eigenlijk nooit veel naar geluisterd. Toch maakt de band muziek van hoge kwaliteit, het laagste cijfer dat de band bij Lords Of Metal heeft gekregen is een 79/100, en dat met maar liefst zeven studio albums! Misschien moet ik toch wat vaker naar de band gaan luisteren want het nieuwe album Tales From Outer Space, die vanaf eind maart in de schappen ligt, is wederom een knap staaltje muziek.

Dit keer hebben de mannen van RPWL geen conceptalbum gemaakt maar toch is er wel een rode draad te vinden in de teksten, alle tracks vertellen namelijk een sciencefiction verhaal. Opener A New World gaat bijvoorbeeld over buitenaardse wezens die voor het eerst onze planeet bezoeken en, nadat ze zien hoeveel pijn en kwaad er op onze wereld te vinden is, direct en in complete shock, vertrekken. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de thematiek niet echt terug hoor in de muziek, maar echt een probleem is dat niet. Sterker nog, de muziek is gewoon weer van uitstekende kwaliteit en doet naar mijn mening absoluut niet ten onder aan de grote namen in het genre zoals Marillion en Pink Floyd. De muziek is behoorlijk toegankelijk, er zijn weinig complexe maatsoorten te vinden en de melodie staat centraal. Vooral de zang van Yogi Lang, die echt waanzinnig goed past bij de band, en de gitaar partijen van Kalle Wallner, met waanzinnig mooie solos, maken deze CD tot een prachtig werk. Ook interessant is dat Guy Pratt (Pink Floyd, David Gilmour) als gastmuzikant meedoet op het nummer Not Our Place To Be. Dat de muzikanten goed weten hoe je muziek moet maken is wel duidelijk, maar ook de kwaliteit van het geluid is uitstekend!

Het gebeurt niet vaak dat ik geen (kleine) puntjes van kritiek heb, maar in dit geval heb ik echt niets kunnen vinden wat de mannen echt beter hadden kunnen doen. Het plaat is zelfs zo sterk dat het me niet zou verbazen als dit het beste album van de band tot dusver is. Aan de hand van Tales From Outer Space kan ik alleen maar concluderen dat RPWL het verdient om meer gehoord te worden. Als je enthousiast wordt bij het horen van namen als Marillion en Pink Floyd, dan loont het echt de moeite om deze CD een luisterbeurt te geven! Een dikke aanrader.