Prophets Of Yahweh - Oronodromozro

Prophets Of Yahweh - Oronodromozro

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Oronodromozro. Ja, spreek dat maar eens in 1 keer vlekkeloos uit. Het is de titel van een album en sprong in het oog toen ik door Bandcamp scrolde. Samen met de niet geheel gebruikelijke bandnaam en de opvallende cover art was de nieuwsgierigheid in mij gewekt. Toch maar eens even aanklikken en kijken wat hier achter schuil gaat.

Prophets of Yahweh is een band uit India (uit het zuidelijke Kochi om precies te zijn), bestaat uit vier leden en werd in 2012 opgericht. Dit Oronodromozro is hun debuutalbum. De band speelt death metal, voegt daar allerhande invloeden als groove, industrial en thrash metal aan toe en als finishing touch is er op momenten (titel track Oronodromozro, Cure) ook nog ruimte voor rustieke, haast ambient-achtig passages. Waar het bij veel acts dan al gauw een allegaartje wordt en het geheel geen samenhang meer kent, is dat hier zeker niet het geval. De progressieve death blijft overheersen en samen met de groove en het veelal gehanteerde tempo zorgt het voor stuwende, dreigende tracks als Oronodromozro, Exodus (dat een rustige eerste minuut kent), The Mighty March en WW3. De toevoeging van wat rustigere, sfeerrijke passages is een verrijking omdat het voor net even wat meer afwisseling zorgt. De vocalen van Jithin Peter zijn zwaar, diep en schreeuwerig aangezet en vormen daarmee een belangrijk onderdeel van het dreigende, donkere geluid op het album. Het gehele album bestaat uit acht tracks, duurt negenendertig minuten en is te vinden op de Bandcamp pagina van de band. Een digitale aanschaf aldaar zorgt er ook voor dat er een cd je kant opkomt.

De metal scene in India is nog relatief onbekend, al zijn er meer en meer acts (Bhayanak Maut, Demonic Ressurection, Gutslit, Inner Sanctum) die nadrukkelijker tevoorschijn komen. Dit Prophets of Yahweh kan naadloos in dat rijtje mee. Oronodromozro is een debuut album, dat een sterke indruk achterlaat. Zeker even gaan beluisteren.