Caravela Escarlate - Caravela Escarlate

Caravela Escarlate - Caravela Escarlate

Label : Karisma Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Wim S. : Voor het Braziliaanse trio Caravela Escarlate is de muzikale tijd stil is blijven staan. Op dit gelijknamige album, de opvolger van het debuut Raschuno, grijpt de band muzikaal namelijk terug naar de vroege jaren 70. De tijd waarin bands als ELP, Gong, Genesis en Gentle Giant de dienst uitmaakten als het gaat om progressieve rock.

De heren hebben een grote voorliefde voor gedateerd klinkende progrock. Het lijkt echt alsof hun album meer dan 30 jaar geleden is opgenomen, zowel qua geluid (productie) als qua songmateriaal. Er staan acht zelf geschreven songs op deze CD waarvan de kortste vier en een halve minuut duurt en de langste ruim elf minuten. Wat direct opvalt is het feit dat de teksten (en dus de songtitels) in het Portugees zijn. Daar word ik niet direct vrolijk van, want dat is een vreemde taal om naar te luisteren. Dat luisteren wordt ons sowieso niet gemakkelijk gemaakt, want David Caravelle is een fantastische muzikant maar zingen kan hij niet. Hij zou het moeten houden bij bas, gitaar en viool, maar helaas doet hij dat niet. Gelukkig kiest de band er evenals de inspiratiebronnen uit het verleden voor om veel en lange instrumentale stukken te spelen, zodat het probleem van de zang marginaal blijft. Door de bezetting, het (veelal) ontbreken van gitaren én het gebruik van viool en pompende keyboards, moet ik regelmatig denken aan een band als UK bij het beluisteren van deze Brazilianen, al is hun songmateriaal van minder niveau dan van het illustere Engelse gezelschap. Liefhebbers van het genre kunnen deze schijf blind aanschaffen. Liefhebbers van de echte heavy muziek kunnen dit product negeren.