Roulette - Now!

Roulette - Now!

Label : Black Lodge | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Inderdaad, hier hebben we weer een Zweedse AOR band die na lange tijd besloten heeft het nog eens te proberen. Roulette werd namelijk in 1985 al opgericht. De band heeft in die eerste periode een aantal singles opgenomen maar wegens gebrek aan steun van hun platenmaatschappij van dat moment viel de band in 1990 uit elkaar met een hoop nummers op de band maar geen enkel officieel album in de winkels. Iets wat in 2007 pas werd opgelost met het best of plaatje die als titel het toepasselijk Better Late Than Never meekreeg en waar al het materiaal wat opgenomen was alsnog werd uitgebracht. Na een aantal jaren te hebben doorgebracht in coverbands, waaronder 1 die geheel gericht was op Def Leppard, kwamen de diverse oud-leden in 2013 weer bij elkaar, wat nu in 2019 uiteindelijk heeft geleid tot hun eerste echte album,getiteld Now!.

Als je een zwak hebt voor traditionele Scandinavische AOR, dan moet dit album in je collectie belanden. Met Never Enough wordt er overtuigend afgetrapt. Het is een ijzersterk uptempo nummer met mooi gelaagde keyboards en een heerlijk gitaarloopje verpakt in een geweldige productie. Het spreekt voor zich dat hier ervaren muzikanten aan het werk zijn, waar je het wel aan kan toevertrouwen om een paar overtuigende AOR tracks te schrijven. De echte troef van Roulette is echter zanger Thomas Lundgren. Met zijn sterke, prettige en wat schorre stem past hij perfect bij de sound van de band. Maar, voor de duidelijkheid, ik wil hiermee niets tekort doen aan de overige Roulette heren. Vooral gitarist Magnus Nelin weet te overtuigen met ijzersterk en gevarieerd gitaarwerk. In het gitaarspel van Nelin klinkt de invloed van Def Leppard op prettige wijze door. Ook in het geweldige Soldiers Of Love is het geluid van deze Engelsen nooit ver weg. De opwinding neemt alleen nog maar toe door get geweldige We Can Make It. Met Empty Room heeft de band een ballad geschreven die opgenomen kan worden in het groot handboek hoe schrijf ik een overtuigende AOR ballad. Perfect uitgevoerd, met goed gedoseerd keyboardwerk. Het is overigens onduidelijk wie deze voor zijn rekening genomen heeft. Turn Around is een track welke makkelijk een stadion in vervoering kan brengen. Het is een geweldige mix tussen Europe en Def Leppard, en Lundgren zijn stemgeluid doet hier sterk aan Europe zanger Joey Tempest denken. Maar het kan nog beter, want de echte klapper staat bijna aan het einde van Now!. Dat is Another Night, 1 van de sterkste AOR nummers die ik de laatste jaren gehoord heb. Er is een Engelse uitdrukking voor albums als deze, te weten All killers, no fillers. Hoe is het toch mogelijk dat deze band zo lang in de luwte gebleven is? Verplichte kost voor de AOR liefhebbers!