Kiss - Kissworld (The Best Of)

Kiss - Kissworld (The Best Of)

Label : Universal Music Group | Archiveer onder hardrock / aor

Richard V. : In 1978 verscheen de eerste compilatie van Kiss getiteld Double Platinum. Die titel koos men op dat de band trots was op het succes dat de beginjaren van hard werken, toeren en platen opnemen hadden opgeleverd. Datzelfde jaar verscheen ook een verzamelplaat met drie nummers van elk van de soloplaten die Simmons, Stanley, Frehley en Criss hadden opgenomen. In 1982 verscheen de derde compilatie Killers met maar liefst vier nieuwe nummers waarmee de band zich wilde revancheren voor het slecht ontvangen conceptalbum The Elder.

De voorbije twintig jaar verschenen er zoveel Kiss compilaties dat zelfs verstokte Kiss fans de tel zijn kwijtgeraakt. Het nieuwste product heet Kissworld en bevat twintig nummers die de complete loopbaan van de band bestrijken. Ditmaal staat er geen enkel onuitgebracht nummer op en ook geen demo of alternatieve versie waardoor deze verzamelaar voor Kiss fans volstrekt oninteressant is. Alleen mensen die nog niets van Kiss in huis hebben, kunnen aanschaf overwegen. Het album start bijvoorbeeld met Crazy Crazy Nights van het bijna gelijknamige album uit 1987. Dat nummer klinkt behoorlijk gedateerd. Net als bij andere bands met zo een lange loopbaan blijft het jaren zeventig materiaal beter overeind dan de toegankelijk muziek die men in de jaren tachtig en negentig maakte. Omdat de balans op deze verzamelaar uitslaat naar het latere materiaal, geven wij de voorkeur aan andere verzamelaars. Kiss 40, Decades of Decibels en natuurlijk Double Platinum zijn veruit te prefereren boven deze uitgave.

Het ontbreken van liner-notes bij de nummers of informatie over de loopbaan van de band, zijn al evenmin een reden voor aanschaf. Zonder extra materiaal is een dergelijke verzamelaar in het Spotify tijdperk namelijk volstrekt nutteloos. En nu we toch aan het klagen zijn, wat doen Tommy Thayer en Eric Singer op de hoes? Toegegeven, ze zijn al jaren bandlid maar ze spelen slechts mee op twee respectievelijk drie van de twintig tracks op dit album. Frehley, Criss, Carr en Kulick doen op veel meer nummers mee. Hopelijk krijgen ze wel hun royalties, al weet je dat met Simmons in de band nooit helemaal zeker.

Tracklist
1. Crazy Crazy Nights
2. Rock and Roll All Nite