Tyr - Hel

Tyr - Hel

Label : Metal Blade | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Nadat het zevende studioalbum Valkyrja in 2013 uitgebracht werd, bleef het naar ons gevoel verdacht lang stil rond de Vikingen van Tyr, afkomstig uit de Faeroer Eilanden. We merkten wel dat zij wereldwijd de podia onveilig bleven maken en live actief bleven, maar wat was er aan de hand met Heri Joensen en zijn maten? Sinds 2002 hadden ze immers trouw elke twee jaar (of nog vlugger) een nieuw album uitgebracht. Gelukkig had men alleen maar besloten om een pauze in te lassen en er voortaan minder hectisch tegenaan te gaan. Niemand kan zo een moordend tempo immers volhouden.

De cadans van releases elke twee jaar stuiterde dus even, maar met Hel trekt de band de kar terug op de sporen. Met dertien puik uitgewerkte songs zitten we al vlug 70 minuten in Vikingland en daar hebben we absoluut geen bezwaar tegen. Men nam ditmaal ruim de tijd om het potentieel van elke song ten volle uit te werken en dat loont zich. Gates Of Hel opent dit album in stijl, met fraaie gitaarloopjes, de ruwe stem van bandleider Heri Joensen en de typische cleane, heidense samenzang van de heren. Het opzwepende refrein is erg aanstekelijk, maar ook in All Heroes Fall zijn het de verrukkelijke neoklassieke gitaarsolos die de hoofdprijs wegkapen. De muzikale basis is nog steeds gebaseerd op Iron Maiden, ooit Heri zijn eerste kennismaking met metal. Tyr gebruikt geen bijkomende folk instrumenten om authenticiteit te vertonen, neen, zij bereiken dit al met gitaargeorienteerde, verhalende songs die soms zelfs flirten met technische progressiviteit. Twee songs drijven de etniciteit ten top: zowel Ragnars Kvaeoi als afsluiter Alvur Kongur zijn traditionele ballades uit het thuisland (bijgevolg ook in de moedertaal gezongen) en erg beklijvend. Jarenlang heeft de band eraan gewerkt om ze in het Tyr repertoire te laten passen en hun traag, haast doomy verloop vormt een mooie afwisseling tussen aanstekelijke uptempo deunen als Garmr, Downhill Drunk of de meezinger Far From The Worries Of The World. We zeilen er gezwind doorheen met onze drakkar en hebben vooral oor voor het grandioze gitaarwerk en de zuivere samenzang die telkens opduikt na de ruwe Vikingzang, zonder dat er ook maar 1 grunt weerklinkt. Een band met een eigen sound die we graag terug in ons midden verwelkomen!