Tim Bowness - Flowers At The Scene

Tim Bowness - Flowers At The Scene

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Exact twee jaar na Lost In The Ghost Light heeft de Engelse singer-songwriter Tim Bowness weer een solo album klaar. Dit vijfde solo avontuur bulkt wederom van eminente gasten, maar het meest opmerkelijke is toch wel dat er terug een samenwerking tussen hem en Steven Wilson op gang gekomen is, want samen met hem werd hij ooit bekend in No-Man. Wilson is te horen op keyboards in Its The World, hielp bij het programmeren der drums (terwijl er drie echte drummers zijn) en trad ook op als mixer, terwijl de mastering gebeurde door Steve Kitch (The Pineapple Thief).

Tim Bowness staat voor mooie, edoch erg rustige luisterliedjes en dat is op Flowers At The Scene niet anders. Hij presenteert een hele lading gastmuzikanten, maar toch heeft dit album een meer minimalistische benadering, waardoor de puurheid en bijvoorbeeld niet de orkestrale arrangementen van zijn voorganger de aandacht trekken. De teksten zijn ontwapenend eerlijk en de dromerige inborst van Bowness is nooit veraf. Dat wordt al mooi geillustreerd in het zweverige, met omfloerste stem gezongen I Go Deeper. Een knappe uitwaaierende gitaarsolo is hier van de partij, maar dat gebeurt niet in elke song. In het openhartige The Train That Pulled Away horen we viool van Fran Broady, terwijl het sobere Rainmark bijstand krijgt van trompet (Ian Dixon) en opgesmukt wordt met een gitaarsolo van Jim Matheos. Na de scheidingsperikelen in Not Married Anymore volgt het gesofistikeerde titelnummer met fretloze bas en wederom een mooie solo van Fates Warning gitarist Matheos. De muziek nodigt uit om te beluisteren in de lounge ruimte van vliegvelden, daar kan Its The World (nochtans met een batterij gasten als Peter Hammill, Jim Matheos en Steven Wilson) en het jazzy aanvoelende Borderline vast heel goed gedijen. Ghostlike vervolgt die trend, terwijl Peter Hammill een levendige zangrepliek geeft op Tim in Killing To Survive. Ik was benieuwd wat muzikanten uit de popscène van de jaren tachtig zoals Kevin Godley (zang, 10cc) en XTCs Andy Partridge (gitaar) zouden kunnen bijdragen aan de laatste track What Lies Here. Enkel meer rust en contemplatie. Besluit: wanneer je behoefte hebt om even in de luie zetel weg te zinken met een goed glas wijn, geniet van deze rustige plaat met doordenkertjes in de teksten. Zo kennen we Tim Bowness immers.