Okkultist - Reinventing Evil

Okkultist - Reinventing Evil

Label : Alma Mater Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen S. : Okkultist is de eerste band ooit op het rooster van Alma Mater Records, het eigen label van de Portugese grootmacht Moonspell. Dat wil zeggen dat Fernando Ribeiro en de zijnen toch wel wat gezien hebben in de jonge metal band uit Lissabon. De band bracht in 2017 de EP Eye Of The Beholder in eigen beheer uit (in een mum uitverkocht) en zij komen nu met hun debuutalbum Reinventing Evil op de proppen. Van hoge verwachtingen gesproken!

Okkultist laat er vanaf het begin geen gras over groeien en knalt de huiskamer binnen met aanstekelijke death metal van de oude soort. De ongecompliceerde maar doeltreffende songstructuren doen je headbangen van het eerste tot het laatste nummer. De brutaliteit spat ervan af tijdens de snelle stukken, terwijl er tijdens de tragere stukken een duivelse sfeer wordt geschapen. De riffs liggen goed in het gehoor, de bas zit lekker hoog in de mix en het soleerwerk is pittig. Dit doet me denken aan het werk van Ancient Ascendant, de Engelse band die helaas gesplit is in 2018. Alhoewel Okkultist nog met net iets meer groove speelt en de thrash invloeden meer uitgesproken zijn.

Tue Madsen zorgde voor de goede mix en dat is geen verrassing, want hij deed dat eerder al voor bands als Aborted, Heaven Shall Burn, Illdisposed, Kataklysm en Vader. De producer van Reinventing Evil was Pedro Paixao, toetsenist/gitarist van Moonspell en het artwork werd ontworpen door brulboei Beatriz Mariano. De gelimiteerde digipak komt met een cover versie van de Bathory kraker Satan My Master en is een welkome aanvulling op een voor de rest aangenaam, swingend schijfje. Okkultist heeft niets heruitgevonden, maar evil klinken ze wel.