Morglbl - The Story Of Scott Roti

Morglbl - The Story Of Scott Roti

Label : Free Electric Sound | Archiveer onder prog / sympho metal

Bart M. : Morglbl is voor mij een nieuwe naam, terwijl ze al ruim twintig jaar aan de weg timmeren en hun zevende album vorige maand uitkwam. Dit album heet The Story Of Scott Roti en het vele gebruik van de umlaut in de titels van hun songs, de abstracte, idiote voorkant van het album en uberhaupt de bandnaam zelf geven het idee dat dit een vrij excentrieke, speciale band is. The Story Of Scott Roti bewijst dat dat waar is en dan bedoel ik dat in de positieve zin van de woorden.

Het verhaal van Scott is een bijzonder interessante, muzikale reis, waarin de term progressief nog het best beschrijft welke richting je op moet denken. Dat is echter een erg ruim begrip. Hier hebben we te maken met jazz-achtige constructies. Niet de mathematische, nerveuse kant, maar het relaxte, jamm-ige soort dat er een handje van heeft een fijne melodie te pakken en daarmee door te gaan. Soms compact en stevig en soms groots en wijd. Fijne baslijnen die niet enkel de gitaren volgen maar echt een apart component zijn, lekkere riffs die dan gieren, dan als het ware blokjes om lopen. De voortgang op het album is als een trein die op de rechte stukken vaart maakt en op de bergen en dalen voorzichtig aan doet in tempo en juist hele verrassende bochten en inkepingen maakt. Het blijft boeien en altijd is er een fijn, duister en dynamisch lijntje te bespeuren. Omdat het tijdens het eerste nummer vrij standaard klinkt maar daarna echt weet aan te grijpen en de aandacht vasthoudt heeft dit album me absoluut positief verrast.