Haeredium - Ascension

Haeredium - Ascension

Label : Art Gates Records | Archiveer onder pagan / folk metal

Jori : Van alles wat ik over dit album wil gaan zeggen begin ik met het feit dat we hier een aardig uniek stukje muziek in handen hebben. Haeredium is een Franse folk metal band die zich bediend van cleane vocalen en een flinke dosis fluiten en violen. Wat is daar nou weer bijzonder aan? hoor ik menig Elvenking fan al brommen. Dat zal ik u verklaren brom ik terug. Het woord brommen gebruik ik hier trouwens met een reden, leest u verder.

Als eerste opvaller opent dit album met een intro waarin het hoofdinstrument menselijk gefluit is, dat was het eerste moment waarop ik dacht dat hier wel eens iets bijzonders zou kunnen gebeuren. De combinatie met piano en gitaar die Breathe opent vloeit vervolgens over in een soort Equilibrium-light. Ik ben enthousiast, tot ik de ronduit slechte vocalen van Sebastien hoor. Godsallemachtig zeg, hoe beperkt mag je stembereik zijn als zanger tot een stel gele hesjes buiten je studio gaat protesteren dat dit echt onvoldoende is voor een serieuze metalplaat? Zo ontzettend jammer, want muzikaal heeft Haeredium een flink aantal erg leuke bedenksels die meer dan eens dat Equilibrium-light gevoel weer aantikken. Images I Recall is lekker staccato met een erg inventief en springerig solo stukje wat geheel volgens de folk metal traditie ruimte laat voor wat violen en allerlei ander exotisch instrumentarium. Merchant Of Lies heeft wel een heel aparte vibe met de piano, dit moet je echt zelf maar luisteren! Fall neigt wat meer richting Alestorm, terwijl het acht minuten durende epos From Silence met zijn uitgebreide pianospel en klassiek georiënteerde compositie zelfs wat naar Virgin Steele neight terwijl hier ook het Equilibrium gevoel blijft. Winds Will Turn laat Scandinavische winden waaien twist met wat Amorphis elementen in het gitaarwerk. Dan is er nog een Franstalig nummer wat pure Alestorm is, en ook pure ellende.

Ascension is een heel diverse en verrassende plaat, die met een fatsoenlijke zanger dik boven de acht was uitgekomen in mijn oordeel. Voor vocaal prutswerk van deze magnitude moet ik tot mijn spijt toch wel twee volle punten intrekken. Als deze band verder wil groeien, is het misschien een idee om op zoek te gaan naar een dedicated lead vocalist en Seb zich op zijn gitaar te laten focussen, iets wat hij wel uitstekend doet.