Dark Intervals - VI - Synkissa Valeissa

Dark Intervals - VI - Synkissa Valeissa

Label : Eigen beheer | Archiveer onder doom metal

Release type: Download

Bart M. : De man die zichzelf veel verschillende stijlen heeft aangeleerd, de Finse Ilkka Harjula, heeft afgelopen juni zijn zesde album uitgebracht. Hij is van het zingen in het Engels terug gegaan naar zijn moerstaal en alhoewel dat de muziek niet echt in de weg staat heeft het wel een effect op het totaalplaatje.

Synkissa Valeissa heeft herkenbare riffs en melodielijnen in de stijl van Sabbath en Maiden, maar wel op een eigenzinnige en erg te waarderen manier. Dark Intervals laat hier een zeer progressief doomgeluid horen waarin we ook nog wel passages power metal kunnen onderscheiden. Vooral de voorspelbare maar oh zo fijne sologitaar past makkelijk in die categorie. De muziek heeft een heerlijk, vol geluid waardoor je in eerste instantie overrompeld wordt, maar wat daarna aanvoelt als een warm bad. De ijsblokjes die daar dan vervolgens in worden gegooid hebben alles te maken met de zang. Iets lijkt hier mis, en ik weet niet of dat het stemgeluid an sich is of de Finse tongval. Iets lijkt niet helemaal in lijn met dit soort muziek. Duister en ingetogen op momenten, zwaar melodieus op andere, maar dat lijkt goed te landen als we meer gewend raken aan dit geluid en de vocalen een soort hypnotiserend effect beginnen te bewerkstelligen. IJsblokjes in warm water worden uiteraard door de 1 erg gewaardeerd en door de ander juist niet.

Als je van donkere, avontuurlijke muziek houdt die in 1 van de bovengenoemde vakjes past dan zal dit zeker een fijne plaat blijken. Melodieus genoeg om toegankelijk te zijn en met een aantal plotwendingen om dit ook voor de wat meer vastgeroeste luisteraar interessant te maken.