Robin Trower - Coming Closer To The Day

Robin Trower - Coming Closer To The Day

Label : Provogue | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Een nieuw album van de levende legende Robin Trower, en dat zeg ik met alle mogelijke respect. Want ga maar na: hoeveel gitaristen uit de sixties ken jij nog die nu nog steeds rocken? Die zijn echt op de vingers van 1 hand te tellen. Robin Trower is er daar zeker 1 van. Ik neem aan dat de man geen nadere introductie nodig heeft, maar mocht dat wel zo zijn (bijvoorbeeld onder onze jonge lezers) dan verwijs ik je graag naar mijn review van het album A Tale Untold waar ik nog even kort schets waar de man vandaan komt.

Ik hoef trouwens maar één keer te luisteren naar deze nieuwe CD Coming Closer To The Day en ik weet weer wat ik heb geschreven in mijn recensie van zijn album What Lies Beneath. Wat is dat dan zul je je afvragen? Nou, dat het onvoorstelbaar jammer is dat Trower het de laatste jaren nodig vindt om zelf de vocalen voor zijn rekening te nemen. Zingen kan de beste man namelijk simpelweg niet. En zo verkracht hij met zijn nietszeggende gemurmel onvoorstelbaar fijne songs als het titelnummer (wat een fijne solo) en de blues van Ghosts. Waar Trower zich in het verleden liet vergezellen door zangers van wereldformaat (de onvolprezen held James Dewar bijvoorbeeld, en de van Gamma bekende Davey Pattison), zit hij de laatste jaren zelf wat te brabbelen door de microfoon. Wat dat betreft geeft hij een nieuwe dimensie aan het begrip onderuit halen van je eigen songs. En de songs zijn nog steeds top, evenals zijn onnavolgbare gitaarspel. Zo subtiel spelen als Trower, dat kunnen er maar weinig. En zo trekken er op deze Coming Closer To The Day twaalf nummers voorbij die weinig opvallen en waarbij je steeds opveert tijdens de machtig mooie solos (Lonesome Road). Ik sta een beetje in dubio: ik blijf intens genieten van het gitaarspel van de man, maar ik weet ook dat het album met Pattison achter de microfoon (Dewar is helaas niet meer onder ons) meer dan een vol punt hoger zou scoren.