Twisted Tower Dire - Wars In The Unknown

Label : No Remorse Records | Archiveer onder heavy / power metal

Pim B. : Veel metal klinkt donker, zwaar, boosaardig. Al luisterend levert dat een gelijkwaardige grimas op. Soms hoor je een album waarbij vanaf de eerste tot de laatste minuut een grijns van oor te oor getoverd wordt. Wars In The Unknown van Twisted Tower Dire is zo een album. Ik volg deze Amerikanen al sinds hun eerste demo Hail Northern Virginia waarop Tom Philips van While Heaven Wept nog zong. Het vijftal debuteert in 1999 met het album The Curse Of Twisted Tower en levert daarna regelmatig een nieuw album af. Albums die allemaal geweldig zijn wat mij betreft. Na het album Make It Dark uit 2011 wordt het even stil. Blijkbaar liggen de prioriteiten even elders. Zo houdt gitarist Scott Waldrop zich bezig met het rennen van ultramarathons. De bandleden blijven overigens wel muzikaal actief, maar wel in andere bands. Ze zijn bijvoorbeeld te horen op albums van Walpyrgus, Volture of October 31.

Wars In The Unknown is het zesde album van TTD en is grotendeels geschreven door gitarist Dave Boyd. Dat voorheen Scott Waldrop het leeuwendeel schreef, valt in eerste instantie niet eens zo heel erg op. Dat de band in 2019 iets anders klinkt dan in 1999 is te begrijpen. Eigenlijk maakt het niet uit want als je dit album als losstaand product beoordeelt, is de conclusie simpel. Dit is hele gave heavy metal. Heavy metal waar je vrolijk van wordt. Daarmee zeg ik niet dat dit vergelijkbaar is met een happy metal band als Freedom Call. TTD heeft gewoon een verzameling songs opgenomen waarin je alle elementen van traditionele heavy metal hoort. Het album begint voortvarend met een aantal songs die het juiste tempo hebben. Je hoort flitsende solos, een fijn ronkende bas, zogenoemde gang vocals en bovenal catchy composities. En daar krijg je spontaan een dikke grijns. Die grijns duurt tot de laatste minuut en dan komt het gevoel van ongeloof. Een abrupt einde. Daar is 1 remedie voor. Opnieuw op play drukken en na 40 minuten nog een keer, en nog een keer, en nog een keer.