Black Therapy - Echoes Of Dying Memories

Label : Black Lion Productions | Archiveer onder doom metal

Wilco : Ergens in Rome ligt Klein-Gothenborg. Uit dat stadsdeel komt Black Therapy. Ik heb al eerder wat zaken van deze sombere heren mogen bespreken en kwam tot de conclusie dat het zo vervelend allemaal niet was. De muziek was erg geinspireerd op die van de Gotenburg sound. Joh, die had je niet aan zien komen. Stemmige, melodieuze death metal in mineur met ondersteuning van keyboards. Inderdaad precies wat Dark Tranquillity tegenwoordig doet. En daar is natuurlijk heel erg weinig mis mee.

Helaas is dit album toch minder goed dat je zou hopen. Vreemd als je bedenkt dat er in termen van vocalen, sfeer en songwriting niets veranderd is. Wat is er dan wel anders dan op vorige albums? Wel, men heeft veel meer last van weltschmerz. Op zich kan het erg fijn zijn te zwelgen in andermans ellende, maar op dit album heeft dit een veel lager tempo tot gevolg. De songs zijn gelaagder en meer uitgesponnen, maar vooral somberder en veel trager. Het heeft daarom ook wel wat weg van Insomnium en soms ook (vooral de tragere stukken) van Draconian. De kwaliteit van de muziek lijdt daar geenszins onder, maar de genietbaarheid wel. De tragere songs (en die zijn fors in de meerderheid) zijn me te eentonig en weinig verheffend. Dat verschil is heel goed merkbaar bij een topper als Dreamer. Hier ligt het tempo lekker hoog en is het genieten geblazen. Dit is dan ook meteen het beste nummer van het album. Dit is dus best een prima album, maar in vergelijking met de vorige net een beetje minder in verband met het gemiddelde lage tempo waardoor de songs te veel op elkaar gaan lijken. De volgende keer graag wat meer peper in de pasta heren!