Onirophagus - Endarkenment (Illumination Through Putrefaction)

Label : Xtreem Music | Archiveer onder doom metal

Pim B. : Na een EP en album keert Onirophagus terug met een nieuw album. Sinds het vorige album Prehuman uit 2013 zijn er wat bezettingswisselingen geweest. Sterker nog, het vijftal is een zestal geworden. De band uit Barcelona heeft nu dus drie gitaristen. Dat komt de muziek, die toch al loodzwaar is, wel ten goede. Onirophagus trok voor de opnames van Endarkenment (Illumination Through Putrefaction) weer naar de Moontower Studios om onder leiding van Javi Felez vier nieuwe songs op te nemen. Stuk voor stuk lange nummers met als uitschieter het afsluitende titelnummer dat de 23 minuten aantikt.

Muzikaal is er niet heel erg veel veranderd bij deze Spanjaarden. De kern is funeral death/doom, waarin wel ruimte is voor uitstapjes. Zo hoor je ook wel wat black metal invloeden en bij sommige melodieën moet ik meteen aan Zweedse death/black a la Dissection denken. De melodielijnen zijn sowieso een belangrijk element binnen de muziek, die verder relatief eenvoudig klinkt maar daarmee wel de kern snel raakt. Wat ik wel goed vindt aan dit album is het feit dat je duidelijke invloeden hoort, waarbij Onirophagus er wel voor zorgt dat het op zo een wijze gecomponeerd is dat het nergens als regelrechte kopie klinkt. Enkele duidelijke raakvlakken zijn er met Ophis, Evoken, Mournful Congregation en Necros Christos. Maar dus ook met het eerder genoemde Dissection.

Ten opzichte van het vorige album vind ik dit weer een flinke stap voorwaarts en ik luister met plezier naar dit nieuwe album. Fans van de genoemde bands moeten dit ook maar eens een kans geven.