Any Given Day - Overpower

Any Given Day - Overpower

Label : Arising Empire | Archiveer onder metalcore

Koen W. : Het Duitse Any Given Day brengt met Overpower hun derde album uit. Bij de twee voorgangers gebeurde dat nog via Redfield Records. Ondertussen tekende de band bij Arising Empire en krijgen ze de steun van de machtig Nuclear Blast promotiemachine. Die overgang is overigens wel terecht. De vroeger soms wat melig klinkende cleane zangpartijen van frontman Dennis Diehl ontbreken hier en hebben plaatsgemaakt voor een krachtiger en volwassener geluid. Openen doen ze hier met Start Over. Het start met een rustiger pop geluid, maar dat maakt al snel plaats voor stevige, melodieuze riffs en ruwe vocals. Die worden in de refreinen gretig afgewisseld met cleane zangpartijen. Ritmisch is dit een perfect nummer met heel veel schwung erin. Het doet zelfs denken aan die stevige openers die wat typerend zijn voor de laatste Five Finger Death Punch albums. In tegenstelling echter tot FFDP blijft het er bij Any Given Day er spannend aan toegaan. Vooral de zuivere productie is een streling voor het oor. Ook de single Loveless is een stevig pompend nummer. De ruwe zang is al goed maar pas bij de cleane zangpartijen hoor je hoe sterk Dennis presteert. Die prestaties blijven ze bij elk nummer volhouden. Zo hoor je op een track als Savior straffe metalcore, ronduit mooie en catchy cleane refreinzang en op het einde een dosis grunt met snelle blastbeats. Any Given Day laat de perfecte mix horen tussen agressiever pompend werk en melodieuze breaks. Fanatieke sporters gaan met deze muziek in hun oortjes een pak beter presteren. Straffer ga je ze dit jaar niet meer tegenkomen.