Wachenfeldt - The Interpreter

Wachenfeldt - The Interpreter

Label : Threeman Recordings | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : Wachenfeldt (de band) is vernoemd naar de oprichter, de heer Thomas Wachenfeldt. Thomas is een klassieke getrainde muzikant, die een meester is op het traditioneel Zweedse instrument de fluit en de titel heeft van riksspelman (nationale fluitspeler, blijkbaar heel belangrijk in Zweden). Als je dan het eerste volledige album van de band hoort, getiteld The Interpreter denk je toch even: Waar is het fout gegaan met de beste man?

De mix van death metal, thrash metal en wat progressieve geluiden ligt mijlenver van het klassiek getinte oeuvre van de goede man. Als je dan door zoekt, blijkt dat hij ook arrangeer werk heeft gedaan voor een heel scala aan bands uit het heavy genre, bands als Entombed bijvoorbeeld. De muziek heeft wel wat weg van Edge Of Sanity en andere bands gerelateerd aan Dan Swano, het Zweedse genie uit de extreme metal kant. Een nummer als Ut is opgebouwd uit diverse riffs, die stuk voor stuk pakkend zijn en heel verslavend werken. De dynamiek en tempowisselingen zijn goed verdeeld over het nummer en de 7,5 minuut vliegen voorbij. Het gitaargeluid is ook nog eens extreem vet, wat het album sowieso een genot maakt om naar te luisteren. Het klassieke getinte Interlude Aiwass geeft de roots van de band goed weer (want ook de andere leden hebben hun oorsprong in de klassiekere genres). Het intermezzo geeft ook wat adem, want voorafgaand aan Ut hebben we al drie hele goede songs voorbij horen komen, waaronder het krachtige titelnummer. De grunt van Wachenfeldt (de persoon) heeft wel wat weg van die van Mikael Akerfeldt (Opeth). Op dat vlak is dit album dus ook een welkome verrassing, want Akerfeldt horen we niet zo vaak meer grunten. Over de hele linie heeft Wachenfeldt dus een heerlijk album afgeleverd, dat zowel old school death metal liefhebbers zal bekoren, als ook de wat meer verlicht denkende metalhead. The Interpreter zal hoog eindigen in mijn jaarlijst, dat is zeker.