The Raven Age - Conspiracy

The Raven Age - Conspiracy

Label : Corvid Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Ten tijde van de release van hun debuutalbum Darkness Will Rise in 2017 ging het verhaal rondom de Engelse band The Raven Age vooral om het feit dat hun gitarist George Harris de zoon was van Iron Maiden bassist Steve Harris. Dat scheen belangrijker te zijn dan hun muziek en er werd regelmatig volkomen onterecht beweerd dat The Raven Age hun status als talentvolle nieuwkomer in het genre hieraan te danken had. Er waren ook recensenten die de band als de grootste nieuwe belofte binnen de UK bestempelden en dat was dan ook weer een beetje te veel van het goede wat mij betreft. Darkness Will Rise was zeker een interessant debuut en gaf aan dat de band zeker potentie had, maar tevens werd duidelijk dat men qua song materiaal nog wel wat kon groeien.

Die groei laat men zeer zeker zien op deze opvolger Conspiracy, want het hier geoffreerde materiaal klinkt een stuk volwassener en doordachter dan wat men op het debuut liet horen. Verder heeft men in Matthew James een nieuwe zanger in de line-up en het dient te worden gezegd dat dit ook een behoorlijk positief effect op deze plaat heeft gehad, daar zijn voorganger Michael Burrow niet echt indruk wist te maken. Nog steeds zoekt de band zijn heil in gevarieerde, stevige metal(core) met de nodige alternatieve invloeden, maar dit keer zijn de talloze prima riffs van het gitaristenduo George Harris en Dan Wright veel beter tot echte songs verwerkt. Vooral nummers zoals Betrayal Of The Mind, Stigmata, Tomb Of An Unknown Soldier en Scimitar klinken erg sterk, maar eigenlijk is het gehele album als zodanig een stuk beter en krachtiger dan wat we op het debuut voorgeschoteld kregen. Het is dus goed om te constateren dat The Raven Age gegroeid is als band en goed in staat is om op eigen benen te staat in plaats van mee te liften op het feit dat de zoon van Steve Harris in de band zit. Het gaat nog steeds te ver om deze band als UKs nieuwe metal hoop te gaan zien, maar wellicht dat men deze groei in de toekomst nog verder door kan zetten zodat men op termijn wel in de premier league plaats zal kunnen nemen. Vooralsnog heeft men met deze Conspiracy in ieder geval een sterke opvolger van hun debuut op de markt gebracht, zoveel is wel zeker!