Iron Fire - Beyond The Void

Iron Fire - Beyond The Void

Label : Crime Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Ongeveer twee en een half jaar na de release van Among The Dead is het Deense power metal combi Iron Fire klaar voor album nummer negen. Dit feit alleen al opgeteld bij de al bijna twintig jaar dat de groep regelmatig prima albums uitboert maakt dat Iron Fire al jaren een band is waar niemand in de subtop van de Europese heavy metal scene nog omheen kan. De laatste twee platen verraste met een wat duisterder geluid, zoals de trend in traditionele metal nu eenmaal een beetje is.

Die lijn is doorgetrokken op Beyond The Void, een albumtitel die dat al een beetje weggeeft. Martin Steene en de zijnen hebben ook hier weer puik werk afgeleverd. Het openende titelnummer bijvoorbeeld kent het groovende van de laatste plaat, waar de lage vocalen van Steene afgewisseld met hier en daar een grunt naadloos op aansluiten. Cold Chains Of The North brengt het geluid van de eerdere platen terug en heeft dan ook een onontkoombare Running Wild twist. Hoewel het album zeker staat, is het ook hier duidelijk waarom de echte doorbraak er nooit van is gekomen. Daarvoor zijn de verschillende nummers net wat te inwisselbaar en mist de band toch een stukje originaliteit. We schakelen heen en weer tussen oer-invloed Running Wild en het geluid van de hedendaagse Duitse scene van een band als Mystic Prophecy. De vaste kern aan fans en iedereen die een beetje cliche heavy metal wel kan hebben, zullen dit album zeker weer kunnen waarderen. Luistertips zijn Beyond The Void, Cold Chains Of The North en ook Bones And Gasoline mag er zijn!