Chontaraz - Speed The Bullet

Chontaraz - Speed The Bullet

Label : CMM | Archiveer onder post rock / post metal

Berto : De band Chontaraz komt uit het plaatsje Hell in Noorwegen (en dit plaatsje blijkt echt te bestaan) en dan is het een beetje jammer dat ze geen black metal spelen. Wat ze wel spelen noemen ze zelf Post Apocalyptische Heavy Metal en dat komt thematisch gezien wel in de buurt van de hel. Speed The Bullet is hun tweede album, hun debuut Rondamauh is voor mij onbekend, maar zal ook vol staan met aan bands als Gamma Ray, Saxon en Kamelot refererende metal.

Voornamelijk gebouwd op de riffs van de gitaristen Ahkon en Kraakh en de enigszins theatrale zang van voorman Chontaraz is dit een vrij traditioneel klinkend album geworden, maar dat is geenszins een negatief commentaar op het geheel. De riffs zijn lekker en inventief, de zanglijnen van Chontaraz origineel en de basis van Rhimm en Naagh zit vol met groove. De nummers zijn allemaal geschreven rond het thema van een post- apocalyptische wereld die wij zelf hebben veroorzaakt. Een interessant concept en goed op muziek gezet. Er is een duidelijk en heldere mix tussen heavy en melodie gevonden en qua sound wisselt de band ook behoorlijk, want er is de bijna symfonische black metal van Ra Fa El en de ballad One. Een moderne twist is er door de toevoeging van kleine elektronische elementen, maar die storen voor geen moment. Een minpunt van het album zou kunnen zijn dat er wellicht iets teveel een mix is gemaakt van stijlen, wat misschien de band iets te weinig eigen identiteit geeft. Maar wat de band met dit album wel neerzet, is een product dat geweldig klinkt, met een moderne productie, uitstekende songs en dito instrumentatie. Live zal Chontaraz ongetwijfeld de boel op stelten zetten, dus beluister eerst even dit metal statement van de band.