Equipoise - Demiurgus

Equipoise - Demiurgus

Label : The Artisan Era Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Equipoise bracht in 2016 hun debuut EP Birthing Homunculi uit; het was een meer dan aangename kennismaking met het - op dat moment - vijftal. In de loop van de tijd heeft de band zich meer en meer gevormd en bestaat nu uit Stevie Boiser (Inferi, Tethys), Phil Tougas (First Fragment, Chtheilist, Zealotry, Serocs), Nick Padovani (Virulent Depravity, Kossuth), Sanjay Kumar (Wormhole, Perihelion), Hugo Doyon-Karout (Beyond Creation, Brought by Pain), Jimmy Pitts (Eternitys End, NYN) en Chason Westmoreland (Burning the Masses, Ex-The Faceless, Ex-Hate Eternal).

Ruim twee en een half jaar sleutelen, verfijnen en finetunen is voorafgegaan aan de release van Demiurgus. En het resultaat mag er zijn! Het album bevat veertien tracks, duurt een dik uur en is een logisch vervolg op de progressieve, technische death metal van het debuut. Al is ook meteen duidelijk dat alles nog gelaagder en met meer detail en verfijning is uitgewerkt. Met drie gitaristen in de band lijkt het niet meer dan logisch dat je een stortvloed aan riffs en solos op je afgevuurd krijgt (een track als Dualis Flamel bevat maar liefst 24 solos), maar nergens ontaardt het album in zelfverheerlijkende vingervlugheid op de hals van een gitaar. Alle veertien tracks steken complex in elkaar, zijn gedetailleerd uitgewerkt, kennen kop en staart en vormen een erg fraai samenhangend geheel. Een paar tracks (Shrouded, Reincarnated) zijn volledig op de klassieke gitaar gestoeld, waarmee even een oase van rust wordt ingebouwd. Maar ook binnen de tracks zelf (o.a. Alchemic Web of Deceit, Sigil Insidious, Ouroboric) is op momenten een belangrijke, verrijkende rol voor de klassieke gitaar weggelegd. De bas danst heerlijk brommend en duidelijk aanwezig door de tracks heen, het keyboard zorgt op veel momenten dan wel voor verrijking (Sigil Insidious, Dualis Flamel, het instrumentale Ouroboric) of sfeer en melodie en zanger Steve Boiser brengt een krachtig, vermogend geluid. Naast de toch al indrukwekkende lijst aan bandleden heeft Equipoise ook een flinke hoeveelheid gasten ingevlogen. Colin Butler (Virulent Depravity), Julien Nutz Deyres (Gorod), Christian Munzner (Alkaloid, ex-Obscura) en Malcolm Pugh (A Loathing Reqiuem, Inferi) zijn slechts een kleine selectie uit de lijst met namen. Voor het tekstuele gedeelte heeft zanger Stevie Boiser inspiratie gevonden in de anime serie Fullmetal Alchemist: Brotherhood. Het album vertelt in essentie het verhaal, en de themas die daarvan zijn afgeleid staan - aldus Nick Padovani - meer open voor interpretatie.

Dat Equipoise een naam was waar het woord veelbelovend voortdurend omheen hing, was sinds de release van Birthing Homunculi een gegeven; het feit dat aan alle hooggespannen verwachtingen meer dan voldaan wordt op Demiurgus is niets anders dan een prestatie van jewelste. Ik zou bijna zeggen dat dit album een blauwdruk is van hoe progressieve technische death metal zou moeten klinken. Verplichte aankoop!