Chainbreaker - Lethal Desire

Chainbreaker - Lethal Desire

Label : Hells Headbangers | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Als muzikanten die actief zijn/waren in bands zoals Cauldron, Vanik, Rammer, Vulture, Goat Horn, Bat en Toxic Holocaust de handen ineenslaan om een nieuwe band op te richten dan weet je bij voorbaat al dat het metal “as fuck” gaat worden! En dat is precies het geval bij het Canadese Chainbreker. Het feit dat het debuut, Lethal Desire, bij Hells Headbangers uitkomt geeft tevens een goede indicatie van de muzikale richting van de band.

Chainbreaker speelt ouderwetse, smerige black/thrash and roll waarbij de invloeden en de sporen van de (ex-)werkgevers van het kwartet duidelijk hoorbaar zijn. Daarnaast horen we de nodige invloeden van prille Bathory, Celtic Frost, Venom, Razor en talloze soortgelijke (jongere) bands. De plaat is geproduceerd door Toxic Holocaust-mastermind Joel Grind, die, zoals gewoonlijk, voor de passende sound en sfeer heeft gezorgd. En daarmee is min of meer alles over deze plaat gezegd. Enige sporen van vernieuwing en originaliteit hoef je hier dan ook niet te verwachten, en ook het verrassingselement is nihil. Dat neemt echter niet weg dat men een stel (korte, maar krachtige) songs heeft afgeleverd die de fans van het genre absoluut zal bekoren. Daarnaast hebben we hier een groep doorgewinterde muzikanten die duidelijk weten waar ze mee bezig zijn. Persoonlijk vind ik deze plaat erg vermakelijk en kan deze meerdere keren achter elkaar horen zonder mij te vervelen. Wat ik hier echter mis is de gedenkwaardigheid van het materiaal, want zelfs na meerdere luisterbeurten achter elkaar blijft het materiaal niet echt hangen. Maar ach, dat is wel vaker het geval bij zulke bands en maakt de plaat niet minder leuk.