Wheel - Moving Backwards

Wheel - Moving Backwards

Label : Odyssey Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Terwijl een behoorlijk segment van de wereldpopulatie nog steeds wacht op een nieuw Tool album, zijn er tal van alternatieven. Goede muziek kent geen grenzen en dus verkaste de Engelsman James Lascelles naar Finland om daar muzikanten te zoeken die zijn droom zouden waarmaken. That is the spirit! Wheel bracht eerder de EPs The Path en The Divide uit, maar verblijdt ons nu met een volledig debuutalbum Moving Backwards dat liefhebbers van progressieve rock, grunge en filmische sferen zeker zal behagen. We bemerken een zekere affiniteit met het Zweedse Soen en daar gaat de band binnenkort (weer) mee op tournee, terwijl ze eind vorig jaar de Finse concerten van Amorphis als support vervoegden. Dat zit dus wel goed.

Het is bewonderenswaardig hoe inventief en vloeiend Wheel een eigen potpourri weet te brouwen van alternatieve rock en progressieve moderne rock. Er zitten zeker elementen van Tool en Soen in, maar ook artiesten als Riverside, (vroegere) Porcupine Tree, Karnivool en Radiohead zijn van invloed geweest op de muzikale richting dat ze uitwillen. Zelfs postrock liefhebbers moeten hen maar eens een kans geven. Zelf houden ze in het midden waar ze thuishoren, of dat nu rock of metal is, het maakt hen niet uit. Zij maken de muziek die ze zelf graag horen en dat betekent soms lange nummers waarbij men stuwend naar enige climaxen toewerkt, om de beweging in spiralen te laten verlopen tijdens introverte passages. Opener en vorig jaar al eerste single Vultures doet dat nog in compacte vorm, maar met Wheel en Tyrant krijgen we vervolgens twee kanjers van elk tien minuten. De band heeft altijd maatschappijkritische teksten geschreven en ook nu zijn ze zeer betrokken. Als hoofdonderwerp kozen ze ditmaal het gevaar dat we binnenkort allemaal het zwijgen gaan opgelegd worden als we niet oppassen wegens verregaande controle en censuur. Lascelles heeft een beklijvende manier van zingen die ons doet denken aan Tool en Soen en in sommige stukken van Wheel is ook de sfeer van Riverside niet veraf. De band speelt weinig tot geen klassieke gitaarsolos, maar tovert met uitwaaierende klanken en effecten zodat een licht psychedelisch aureool ontstaat. Men geeft veel ruimte aan de zang, maar weet ook instrumentaal enorm boeiend uit de hoek te komen, luister maar naar Skeletons waarin we geen zang horen. Bas en drums staan geregeld vooraan in de mix, zodat de ritmiek enigmatisch heerst. Samen met de afgekapte zang met pakkende oneliners is Lacking ook nog een uitgebreide afsluiter van een fantastisch debuutalbum! Top klasse!