Queensryche - The Verdict

Queensryche - The Verdict

Label : Century Media | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : Lang nadat gitaarheld Jimi Hendrix er geboren werd en lang voor de stad het mekka werd van de opkomende grungeboom, werd het Amerikaanse Seattle automatisch geassocieerd met Queensryche. Vanaf 1984 kende de band grote successen met o.a. The Warning, Rage For Order, Operation:Mindcrime en Empire. Meer dan dertig miljoen albums werden verkocht van deze verrukkelijke progressieve heavy metal band. De keerzijde van de medaille heeft de pers in latere jaren breed uitgesmeerd, maar met zanger Todd La Torre (Crimson Glory) heeft de band een tweede (of derde) jeugd ontdekt.

The Verdict is reeds het derde album met zanger Todd La Torre en hij blijkt van vele markten thuis te zijn, want op dit album heeft hij ook de drums voor zijn rekening genomen. Scott Rockenfield werd live al een hele poos vervangen door voormalig Kamelot drummer Casey Grillo en ook in de studio was hij er nu niet bij. Naast Todd leunt de band op beide gitaristen Michael Wilton en Parker Lundgren en bassist Eddie Jackson. Zij hebben samen met producer Chris Zeuss Harris een energiek werkstuk gemaakt van The Verdict. Op de vorige albums Queensryche (2013) en Conditon Human (2015) klonk de band al als herboren en bevrijd uit een streng keurslijf, bij deze doen ze er nog een schepje heftigheid bovenop. De songs zijn compact, toegankelijker en harder. Meer metal dus en daar zijn we blij om. Daarbovenop is men nog steeds heer en meester in het schrijven van sterke melodielijnen (Man The Machine met zijn onweerstaanbaar gitaarloopje) en zingt Todd alweer de pannen van het dak als een jonge Geoff Tate.

De stevige riffs van Light-years zijn welhaast hypnotiserend, het jachtige Propaganda Fashion rockt je van de sokken en de zang met een lijzig tintje in Inside Out en het fantastische Bent heeft een dreigend timbre. Dit alles worden verfraaid met schitterende gitaarsolos, met veel gevoel gespeeld. Queensryche is ook altijd een kanjer geweest in emotionele ballades. Dat illustreren ze hier tijdens het bedachtzame Dark Reverie en in de trage afsluiter Portrait die je werkelijk kippenvel zal bezorgen. Dit alles wordt voorzien van sociaal bewogen teksten. Zo gaat Blood Of The Levant over het drama van de oorlog in Syrië en werpt Bent een blik achter de schermen over de uitroeiing van de oorspronkelijke Amerikaanse bevolking (Indianen dus). Op de scheidingslijn tussen progressieve metal en krachtige heavy metal heeft Queensryche wederom een heel sterk album gemaakt. Wanneer je de Europese boxset aanschaft, krijg je er nog een bonus disc bij met negen songs, waaronder twee akoestische tracks en vier livetracks uit 2012. Het jaar dat La Torre Queensryche vervoegde en de band aan een nieuw hoofdstuk begon.