Grafvitnir - Venenum Scorpionis

Grafvitnir - Venenum Scorpionis

Label : Carnal Records | Archiveer onder black metal

Koen S. : Venenum Scorpionis is alweer het zevende album van Grafvitnir. Het zevende album in iets meer dan zes jaar tijd. Van inspiratie gesproken! Grafvitnir, 1 van de ontelbare serpenten die verblijven onder de wereldboom Yggdrasil uit de Noorse mythologie en alles wat Grafvitnir, de band, aanraakt, verandert blijkbaar bijna in goud. Deze Zweedse black metal band heeft nog nooit een slechte plaat afgeleverd, alleen valt er niet altijd veel over te vertellen.

Zij spelen Zweedse black metal zoals we dat graag hebben: furieus, gewelddadig, bijtend, wreed, scherp en snel. Occulte teksten, traditionele Luciferiaanse gedachten en klassieke mythologie, het zit allemaal verweven in de duistere muziek van Grafvitnir. De hese en rasperige vocalen snijden als een mes door boter, de blast beats en dubbele bas drums zijn bijna onmenselijk snel en de gitaren brengen een venijnig salvo aan hoge, melodieuze riffs voort waar geen einde aan lijkt te komen. Soms waan ik mezelf in een Noords gebied in een verlaten, bevroren landschap, happend naar adem in een ondergrondse grot. De sfeer is zo obscuur dat ik spontaan de lichten wil aanknipperen.

Een band als Setherial heeft die angstaanjagende vibe ook op hun vroegere werk, net als het vergeten Rev 16:8. ik zou ook Kadaverdisciplin en Valkyrja nog kunnen noemen als aanknopingspunten. Venenum Scorpionis is een goed uitgebalanceerde black metal plaat die niemand zal gaan vervelen. Vorig jaar moesten we wachten tot in juni op Hekatomb van Funeral Mist in om deze hoge standaard te krijgen. Een topper erbij in de Zweedse black metal catalogus.