Astronoid - Astronoid

Astronoid - Astronoid

Label : Blood Music | Archiveer onder different metal

Cedric : Ook al bracht de band in 2016 reeds hun debuutplaat Air uit, is dit mijn eerste kennismaking met de muziek van het Amerikaanse Astronoid. Puur gebaseerd op de bandnaam moet ik eerlijk bekennen dat ik me eerst verwachtte aan een stoner/retro band, maar dat bleek niet te kloppen. De muziek van Astronoid klinkt dan wel zweverig, maar ook modern, gelaagd en stevig. Na een enkele luisterbeurt klonk het allemaal wel fraai, maar was ik absoluut niet overdonderd door de muziek op deze zelfgetitelde tweede plaat. Na verloop van tijd begon ik echter wel de juiste klik met de songs te krijgen en begon ik zelfs te ondervinden dat de muziek me na een drukke dag weer mooi relaxed kreeg.

Astronoid speelt een vorm van metal, maar dus zeker en vast niet de klassieke vorm waarin kracht en snelheid van groot belang zijn. De songs van de Amerikanen klinken zweverig en emotioneel, maar laten evenzeer zware riffs, rollende drums en flitsende gitaarsolos deel uitmaken van hun muzikaal werk. Het geheel klinkt progressief zonder onnodige franjes, emotioneel zonder puberemo te worden en stevig genoeg waar nodig. Hier en daar gaat men met bepaalde riffs zelfs richting een band als Deafheaven, maar algemeen zou ik de muziek van de band omschrijven als een gelaagde mix tussen Devin Townsend, Tesseract, Alcest, Deftones, Angels & Airwaves, Extol en de rustigere passages van Between The Buried And Me.

De zanglijnen klinken eveneens zweverig, emotioneel en vormen een mooie extra laag in de muziek. De band slaagt erin om, zeker na een paar luisterbeurten, je de muziek en zang als een geheel te doen beluisteren. En het is net hierin dat de invloeden van een Devin Townsend bijvoorbeeld naar voor komen, waar sfeerlagen samenkomen tot een geheel, en dit geheel belangrijker is dan de solospots voor een bepaald instrument. Maar ook de productie van de plaat past in dit rijtje, want elk instrument krijgt evenveel waarde in de mix en dat zorgt voor een zeer krachtige en moderne sound.
De muziek van Astronoid zal zeker niet voor iedereen weggelegd zijn, maar zo gaat dat nu eenmaal in de wereld van subjectieve kunsten. Ik kan enkel zeggen dat deze Amerikanen hebben bewezen dat een emotionele en poppy plaat niet noodzakelijk zeurderig of saai hoeft te zijn. Astronoid zal zich nog regelmatig een weg weten te banen naar mijn afspeellijsten.