Nightwish - Once

Nightwish - Once

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder gothic metal

Ralph : De fans kijken er natuurlijk al tijden reikhalzend naar uit maar, ook voor de rest van 'het wereldje' is het nieuwe Nightwish album reden tot opwinding. De Finse supersterren, en vaandeldragers van het genre dat momenteel zo populair is hebben een reputatie hoog te houden. De single "Nemo lag al een tijdje in de schappen, en vanaf 7 juni is "Once ook verkrijgbaar.

Het wachten is niet voor niets geweest! Na het succes van "Century Child (2002) is muzikale brein Tuomas Holopainen er wederom in geslaagd een regelrechte kraker in elkaar te zetten. De groei van de band is enorm en "Once is perfect in balans. "Dark Chest Of Wonders opent het feestje en laat horen dat Nightwish uitstekend uit een stevig vaatje kan tappen. Geweldige arrangementen en een aanstekelijk refrein smaken naar meer. "Wish I Had An Angel laat ingetogen coupletten horen, die worden afgewisseld met, wederom, een stevig refrein wat heerlijke contrasten tot gevolg heeft. De geweldige stem van Tarja Turunen, is steeds weer de slagroom op de cake. "Nemo is een echte single. Toegankelijk, herkenbaar maar toch ook echt Nightwish. Het nummer staat inmiddels al hoog genoteerd in de hitlijsten van veel Europese landen. "Planet Hell stond ook al op de "Nemo single en benadrukt vooral de heavy kant van de band. "Creek Mary's Blood is een slepend, ruim acht minuten durend episch meesterwerkje. Het gebruik van een orkest (London Session Orchestra) voegt in de track veel sfeer toe. Strijkers en blazers eisen een hoofdrol op in dit nummer dat eigenlijk een verhaal op zich is. De perfecte soundtrack voor iedere willekeurige grote fantasy film.

Over het algemeen is "Once ook een album dat iets van de luisteraar vraagt. De hoeveelheid instrumenten, de geweldige thema's en de mix van klassieke invloeden en echte metal vergen in nummers als "Romanticide, het tien minuten lange "Ghost Love Score en het al eerder aangehaalde "Creek Mary's Blood het nodige van je oortjes. Het ene moment vind je jezelf op een mistige bergtop ("Kuolema Tekee Taiteilijan) met de strop al in de hand, waar je op andere momenten vecht tegen de elementen op een ruige zee ("Dead Gardens). "Higher Than Hope is het dramatische en slepende eindstation van het emotionele reisje onder leiding van Tuomas en kompanen.

Met dit album stuurt Nightwish alle klonen en genregenoten terug de schoolbanken in. "Once is een prachtig schilderij dat steeds meer vorm krijgt naarmate je er vaker naar luistert. Ik betwijfel dan ook of het nog beter kan. Eerlijk gezegd denk ik dat Nightwish met "Once het ultieme album heeft gemaakt en dat de band, na eerst van het succes te genieten en een paar keer de wereld rond te touren, er verstandig aan doet het prachtige boek na deze plaat dicht te slaan. Stoppen op het hoogtepunt.