Holding Absence - Holding Absence

Holding Absence - Holding Absence

Label : Sharp Tone Records | Archiveer onder alternative / pop

Koen W. : Maar liefst twee jaar duurde het eer het debuut van het Britse Holding Absence klaar was. Als tussendoortje introduceerden ze zichzelf begin 2018 door een split met de landgenoten van Loathe uit te brengen. De rode draad van het album is de liefde. En iedereen die het al ervaren heeft, zal bij hoog en laag zweren dat dit toch wel de meest intense emotie is die er bestaat. Van een prille kalverliefde tot intense liefde en de pijn bij de beëindiging ervan. De band is erin geslaagd om alle aspecten te vervatten in een album waar de emoties hoog oplopen. Zelf zweeft de band tussen emotionele metalcore en meer alternatieve pop en rock. Van metalcore is er eigenlijk niet echt sprake. Het is meer het uitstekende drumwerk dat de ruggengraat vormt en betrekkelijk krachtig gespeeld wordt. De gitaartandem staat wat meer op de achtergrond en komt met tussenpozen meer naar voren. De flarden aanwezige keyboard zorgen voor een charmante atmosfeer. De talrijke apotheosen worden echter verwezenlijkt door zanger Lucas Woodland. Deze heeft zo een aimabele stem dat hij werkelijk alle genres aankan. Dat typerende metalcore gebrul laat hij achterwege. Het hele pallet aan liefdesemoties vloeit uit zijn mond. Opener Perish is een melodieus nummer dat ergens zweeft tussen rock en pop. Hoewel de zang nog krachtig is, hoor je al flarden smart erin. Like A Shadow vangt aan als een ballad maar bouwt langzaam op naar een ritmisch klinkend nummer. Op To Fall A Sleep is dan terug gitaarwerk wat nadrukkelijker te horen. Met Marigold, A Godsend en Purge krijg je drie fragiele diep emotionele ballads te horen. Stevig riffwerk, brullen en tieren ga je hier niet horen, maar je krijgt er zoveel meer voor in de plaats. Onvoorstelbaar dat muziek zoveel emoties kan oproepen.