Opprobrium - The Fallen Entities

Opprobrium - The Fallen Entities

Label : High Roller Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : In 1986 werd in de staat Louisiana de band Incubus opgericht door de broertjes Howard. Zij groeiden op in Brasil, maar verhuisden naar de VS toen ze 11 en 13 waren. Hun opa woonde daar en het gezin Howard ging bij hem in de buurt wonen. In 1986 werd in een andere Amerikaanse staat, Florida, door ex-Morbid Angel leden Sterling Scarborough en Mike Browning ook een band met de naam Incubus opgericht. Dit even terzijde, want ze hebben verder niets met elkaar te maken.

Na de demo Supernatural Death tekent Incubus bij Brutal Records. Met zanger/bassist Scott Latour was de band overigens compleet. Het debuut Serpent Temptation verschijnt in 1988 en wordt in Aardschok met wel 4 hele punten gewaardeerd. Destijds was dat voor mij voldoende reden om die LP te kopen bij platenzaak Haddock in Rotterdam. Nog steeds vind ik het een gave schijf. Maar opvolger Beyond The Unknown is wat mij betreft een absoluut hoogtepunt als het om knalharde death/thrash gaat. Op dat album was de band trouwens een duo. Iets wat zo zou blijven. Incubus en de latere incarnatie probeerde het nog wel met andere bandleden, maar als het om studio opnames gaat, zijn vanaf dat moment de broertjes Howard verantwoordelijk.

In het jaar 2000 wijzigt de bandnaam in Opprobrium. Niet vanwege de eerder genoemde band uit Florida, maar vanwege een band uit California die op dat moment vrij populair is. Eigenlijk vinden de heren Howard dat niet eens een ramp. De naam Incubus suggereert namelijk dat de teksten over satan gaan. Niets is minder waar. De heren zijn Christelijk en halen hun inspiratie voor teksten vooral uit de Bijbel. Dat neemt niet weg dat de muziek nog steeds knalhard is. Als Opprobrium brengen ze in 2000 het album Discerning Forces uit. Dat is ook het laatste album dat Nuclear Blast uitbrengt. Rond 2008 worden veel albums van dat Duitse label door het Poolse Metal Mind opnieuw uitgebracht. Dat geldt ook voor de albums van Incubus, die een tweede leven zien onder de nieuwe bandnaam Opprobrium. Ook het in 1996 deels opnieuw opgenomen debuut Serpent Temptation wordt weer op de markt gebracht. Maar Metal Mind brengt ook een nieuw album uit; Mandatory Evac. De titel verwijst naar de evacuatie vanwege orkaan Katrina. Orkanen blijken een natuurramp te zijn die vaker roet in het eten gooit van Opprobrium. Want op het nieuwste album hebben we ook een tijd moeten wachten. In 2016 was er al sprake van een nieuwe schijf maar ook nu moest vanwege tropische stormen het opnameproces van Louisiana naar Florida verplaatst worden. Daarom komt The Fallen Entities pas nu uit en niet in 2017 zoals gepland.

De band heeft intussen onderdak gevonden bij High Roller Records en ik vind persoonlijk dat dit Duitse label daar een goede zet mee gedaan heeft. Wat mij betreft heeft Opprobrium weer een stap in de goede richting gedaan. Mandatory Evac vind ik niet veel aan, maar vooral het eerste werk onder de oorspronkelijke naam Incubus wel. En daar herinnert dit vijfde album mij wel aan. Het is overigens niet alleen regressie. De heren hebben zich wel ontwikkeld en er is dus vooruitgang geboekt, vooral op het gebied van de composities. De death/thrash is gevarieerd en daarmee zijn er momenten waarop je even op adem kunt komen. Dit komt het totaalbeeld echt ten goede. Het is dus een volwassen album met prima songs en een passende sound. Qua vocalen Francis M. Howard mij denken aan Chuck Schuldiner en dat is geen verkeerde vergelijking. Kortom, een prima comeback van dit duo. Ik raad je aan zeker even te gaan luisteren.