Illum Adora - ...Of Serpentine Forces

Illum Adora - ...Of Serpentine Forces

Label : Folter Records | Archiveer onder black metal

Koen S. : Illum Adora, de Duitse band van Zarathustra zanger Hurricane Hellfukker brengt zijn langspeeldebuut Of Serpentine Forces uit na enkele demos, een split en een live-album. De laatst gekende line-up werd vervangen door sessiemuzikanten uit verschillende landen. De Nederlandse Haxa van Countess zorgde voor de keyboards. Een andere Nederlander, Mortuum, drummer bij Countess, de Duitser Shargaz Isidor, gitarist/vocalist bij Unholy War en de Italiaanse bassist Jormundgand van In Corpore Mortis spelen mee op dit album. Een heus internationaal gezelschap dus.

Of Serpentine Forces begint als een F-5 tornado aan zijn veertig minuten durende trip door black metal land. Ouderwetse rauwe black metal is wat we voorgeschoteld krijgen. De thrash en punk invloeden zijn duidelijk aanwezig en een song als Nihil Negativum is bij wijze van spreken een thrash metal anthem. Het mag dan ruig en rauw klinken, toch is het geheel best melodieus en krijgen we regelmatig catchy refreinen, zoals in Clashing Of Swords of Hic Sunt Dracones, die dagenlang in je hoofd blijven hangen. Er hangt ook een oude Watain vibe in de lucht en de haat die uitstraalt van de titelsong Of Serpentine Forces of Under The Iron Of The Moon is te proeven. De raspende vocalen van Hurricane passen perfect bij deze agressieve, barbaarse black metal. Ik ben niet zo wild van het drumgeluid, maar dat is een persoonlijke kwestie.

Elke muzikant heeft z[/I]n eigen materiaal opgenomen en de mastering werd gedaan door Patrick W. Engel in de Temple Of Disharmony Studios, waar hij voorheen al werkte met bands als Wederganger, Urfaust, Sargeist en Protector. …Of Serpentine Forces is een nietsontziend en memorabel album dat ik met veel plezier zal aanschaffen en afspelen, maar verwacht geen meesterwerk, het is gewoon een zeer vermakelijke plaat van een zeer vermakelijke band die ik graag live zou bezig zien.