Funereal Presence - Achatius

Funereal Presence - Achatius

Label : Sepulchral Voice Records | Archiveer onder black metal

Koen S. : Wat valt er niet leuk te vinden aan een US black metal plaat met zowel first wave als second wave invloeden, met psychedelica, punk and roll en heavy metal? U mag het zeggen. Funereal Presence, het solo project van Negative Plane drummer Bestial Devotion brengt met Achatius een nieuw album uit, waarop voornoemde stijlen en meer, samenkomen in een chaotische mengelmoes.

Achatius lijkt soms rommelig, soms wanordelijk, soms complex en onbehaaglijk, maar is in feite een weldoordacht dissonant verhaal. Ik hoor Blood, Fire, Death van Bathory, Darkthrone van half de jaren negentig, ik voel eenzelfde evil sfeertje als op Samaels Worship Him, al wordt er op deze versie sneller gespeeld. Soms hoor ik ook Helleense invloeden en zelfs het gitaargeluid van Paradise Lost op Gothic. Ook de invloed van Negative Plane zelf laat zich horen in bijvoorbeeld Wherein A Messenger Of The Devil Appears. Het gitaarwerk in die song zou gerust op Stained Glass Revelations kunnen staan. Ongeveer alle extreme vocale stijlen passeren de revue. Er is ook geen gebrek aan riffs en solowerk waar je gezicht van smelt, akoestische gitaren en keyboards. Kortom, intrigerend zwart metaal met zeer uiteenlopende eigenschappen, waardoor Achatius automatisch als zeer interessant beschouwd moet worden. De vier nummers duren gemiddeld twaalf minuten en zo krijgen we toch een aardige achtenveertig minuten boeiend en beklijvend materiaal te horen. Dit alles werd bewerkstelligd door de getalenteerde drummer/multi-instrumentalist Mattias Müller, Duits muzikant en woonachtig in de Verenigde Staten.

[/I]Achatius/i] is een ideaal album voor liefhebbers van Noordse Black uit het begin tot midden jaren negentig, maar bij uitbreiding ook voor alle breeddenkende extreme metal fanaten. Een dikke 9 over heel de lijn en meteen een kandidaat voor mijn eindejaarlijst. En tot slot: het artwork alleen al is de moeite waard om dit album op vinyl aan te schaffen.